După cum știm obiectul de studiu al istoriei este dezvoltarea
societații omenești sau drumul parcurs de omenire de la apariția ei până
în prezent. Istoria are la bază cercetarea izvoarelor istorice, pe
temeiul cărora se pot emite anumite ipoteze sau stabili adevărul
istoric. Când punem în discuție istoria spațiului românesc ne referim la
trecutul acestui teritoriu numit carpato-danubiano-pontic, din cele mai
vechi timpuri pâna în prezent.
Nu toate popoarele au privilegiul, să parcurgă toate epocile istorice, în cadrul istoriilor naționale,
(istorii ale fiecărui popor în parte) pot lipsi unele dintre ele.
Spațiul actual românesc are o istorie care începe din epoca pietrei (mai
exact paleolitic) și continuă până în zilele noastre. În școala
românească astăzi trecutul îndepărtat al acestui spațiu este vitregit,
primele epoci par a se pierde în negura vremii (să fie doar o
neglijență sau rea voință ?).
Fiecare popor a încercat să-și valorifice
trecutul istoric al spațiului în care s-a format, valorile culturale și
spirituale pentru a-și afirma identitatea. Azi istoria, ca disciplină
de studiu în școala românească are un rol secundar în accepțiunea
Ministerului Educație. De două decenii, Ministerul Educaţiei duce o
politică sistematică de scădere a numărului de ore alocate istoriei.
Istoria este importantă pentru formarea noii generaţii, iar cunoaşterea
istoriei noastre într-o epocă a globalizării accelerate rămâne un
element fundamental al conservării identităţii naţionale, dar şi al
transmiterii valorilor pe baza cărora s-a constituit civilizaţia
europeană. În toate țările europene, istoriei i se acordă o atenție
deosebită, numărul orelor alocate acestui obiect de studiu fiind 2 ore
săptămânal,(țări ca Germania, Franța 3-4 ore săptămânal) iar peste 60%
din conținuturile predate tratează istoria națională, restul fiind
alocat istoriei universale.
Manualele de istorie (pentru ciclul gimnazial și liceal) din țara
noastră, sunt concepute după o programă școlară în care istoria veche a
românilor lipsește cu desăvârșire. Această perioadă veche a poporului și
spațiului românesc nu este structurată într-un conținut pentru a fi
cunoscută de elevi, astfel multe elemente de identitate ale poprorului
nostru sunt date uitării de generații întregi.
Un popor care nu iși cunoaște istoria spațiului în care s-a născut,
valorile culturale și valorile spirituale, nu își prețuiește
identitatea, fiind un popor sortit pieririi.
În acest material am să expun câteva descoperiri importante din
istoria îndepărtată a acestui spațiu românesc pentru a arăta cât de
important este ca noi și generațiile următoare să avem acces încă din
școală la cunoașterea izvoarelor pe baza cărora s-a reconstituit istoria
acestui spațiu, în care s-a format poporul român.
În cadrul protopaleoliticului, prima fază a paleoliticului (circa
2.000.000/ 1.800.000- 700000!!!) la începutul perioadei, în acest spațiu românesc
se plasează cele mai vechi descoperiri, care ar putea fi legate de o
activitate umană conștientă. În cuibul fosilifer de la Bugiulești (Valea
lui Greuceanu), din bazinul Oltețului, s-a găsit un complex cu urme
osteologice provenind de la circa 30 de animale, alături de care erau și
pietre, ajunse în mod artificial în acest loc. Multe oase erau sparte,
probabil pentru a fi extrasă măduva, iar oasele ar fi putut fi folosite
ca zdrobitoare sau împungătoare. Descoperitorul (paleoliticianul C. S.
Nicolăescu- Plopșor) a considerat că ne aflăm în fața urmelor unei
tabere primitive de vânători. Ulterior antropologul Dardu Nicolăescu-
Plopșor, prin noi cercetări în acest punct, a anunțat (fără a le publica
însă) descoperirea a două fragmente osoase umane (diafize de tibie și
femur). Dacă descoperirile de la Bugiulești vor fi validate prin noi
cercetări, de mare amploare, ar avea o importanță deosebită pentru
problema începutului antropogenezei pe plan universal,
deoarece ar indica posibilitatea ca omul să nu fi apărut doar într-o
singură zonă (sudul și estul Africii), ci în orice teritoriu unde au
existat condiții favorabile evoluției.
În toate fazele paleoliticului avem descoperiri importante pe
teritoriul țării noastre. Arta paleolitică este reprezentată de statuete
sculptate în piatră (Lapoș, jud. Prahova; Cosăuți, jud. Soroca) sau
prin amulete, prelucrate fie în silex (Mitoc, jud. Botoșani) fie în
cretă (Cosăuți, jud. Soroca; Cotu Miculinți, jud. Botoșani) sau în os
(Brânzeni, jud. Bălți).
O formă mai conplexă o reprezintă picturile rupestre, descoperite în
peșterile de la Cuciulat (jud. Sălaj) , Pescari (în zona Porților de
Fier), Coliboaia (peșteră din Bihor). Pe Nistrul superior s-au găsit
vechi instrumente muzicale de os (pentru suflat).
În neolitic (acum circa 5500 Î. Hr.) avem numeroase Culturi
arheologice care se evidențiază prin apariția ceramicii. Cercetările
arată că existau locuințe stabile cu planuri marcate prin temelii de
piatra și cu vetre de piatră și lut, în jurul vetrelor, s-au gasit
numeroase morminte conținând schelete în poziție chircită sau întinse pe
spate, unele schelete au fost presărate cu ocru roșu sau aveau inventar
funerar, ceea ce atestă existența credinței în viața de apoi. La
Schela Cladovei există primele urme care ne arată că s-a practicat
agricultura (au fost descoperite un fel de săpăligi din corn de cerb, cu
varful șlefuit și cu perforație, brazdare de plug din lemn).
În această perioadă se trece la explotarea sistematică a unor bogății
naturale (existau centre de extragere a sării din apa sărată a
izvoarelor). Prelucrarea saramurii se făcea prin fierbere în vase de o
formă specială, ceea ce permitea transportarea conurilor de sare la
distanță, în vederea comercializării prin troc.
Viața spirituală este dovedită de prezența unor idoli de lut, a unor
reprezentări umane în relief pe pereții vaselor ca și prin așa-numitele
altărașe. Descoperirea unor ștampile de lut cu motive incizate, atestă
practica tatuajului și a decorării țesăturilor.
În Eneolitic (acum circa 4250 Î. Hr.) analiza unor oase de bovidee
din cultura Vădastra arată că aceste animale erau folosite pentru
tracțiune, înjugate element ce arată că se practica intens agricultura.
Apar primele așezări fortificate (cu șanțuri adânci și largi, dublate de
palisade de lemn). Apar cimitire separate de așezări, ceea ce indică o
delimitare mai clară a concepțiilor despre viață și moarte se practică
înhumația dar și incinerația. (necropola de la Cernica circa 370 de
morminte și cea de la Cernavodă peste 500 de morminte). Analiza
orientării celor decedați a relevat că înmormântările se efectuau la
răsăritul soarelui. Se remarcă unele morminte în care cei decedați au
fost puși cu fața în jos și strâns legați, acest rit a fost interpretat
ca fiind în legătură cu teama de cadavrul viu (în tradiția noastră populară există teama de moroi, strigoi).
Apar și unele practici rituale neobișnuite (precum punerea craniilor în
grămezi, lipsind maxilarul inferior). Apar construcții- sanctuar,
statuete feminine, statuete de tip Gânditorul .
Sanctuarul de la Parța, în cea de-a doua fază de construcție, era
format din două încăperi, dintre care cea din spate era rezervată
ceremoniilor de cult și în primul rând sacrificiilor și depunerilor de
ofrande. Capetele de taurine descoperite aici denotă practicarea unui
cult al fecundității, erau venerate Soarele și Luna.
Sanctuarul de la Căscioarele avea pereții de lut pictați cu alb și
roșu iar în mijloc două coloane de lut, înalte de 2 m și acestea
pictate, care nu aveau rolul de a sprijini acoperișul. Se remarcă un
grup statuar descoperit în vestul Olteniei (o femeie cu un copil în
brațe și o statuie cu două capete, legată probabil de venerarea cuplului
divin sau mitul androginului).
La Tărtăria, lângă Orăștie s-au descoperit cele mai vechi urme ale
unui presupus sistem de scriere din țara noastră cât și din Europa vechi
de 4000 ani Î.Hr. (este vorba de un complex funerar, o groapă unde pe
langă câțiva idoli de lut ars și alabastru, cercetătorul Nicolae Vlassa a
descoperit în 1961 și trei tăblițe de lut cu semne pictografice).
Ulterior Nicolae Vlassa a mai adus în discuție și alte semne
pictografice din cadrul culturii Turdaș cum ar fi (silueta incizată a
unei corăbii pe fundul unui vas de lut, machete de temple de tip
ziggurat, impresiuni ale unor cilindri- sigiliu de tip mesopotamian).
Cercetătorul Iuliu Paul a descoperit la Daia Română (jud. Alba) un
vas de lut, pe a cărui fund erau incizate semne pictografice. În județul
Iași, la Isaia, s-a descoperit o tabletă de lut cu semne incizate (cultura Precucuteni). Tot în județul Iași s-a mai descoperit un sobor al zeițelor în localitatea Poduri iar la Tg. Frumos un altar antropomorf pictat, în cadrul unei locuințe cu platformă și groapă rituală.
În eneoliticul dezvoltat (perioada de sfârșit a eneoliticului circa
3750-2500 Î.Hr.) se cunosc metalele, ele sunt prelucrate. Evoluția
metalurgiei se observă și în apariția primelor podoabe de aur (în cadrul
culturilor Gumelnița, Cucuteni) ceea ce denotă și o ierarhizare socială
mai bine conturată.
Acest început de ierarhizare socială este confirmat și de apariția
unor sceptre de piatră ca simbol al puterii reprezentând capete de
animale (Fedeleșeni, jud. Iași; Cernavodă I).
Producerea ceramicii a atins un înalt nivel, fapt ce arată că există o
specializare a unor membri ai comunității în practicarea acestui
meșteșug. Calitatea superioară a vaselor, producerea unei categorii
pictate, de o înaltă valoare artistică conferă eneoliticului României o
valoare universală. Prin importanța lor fără a aminti stațiunea eponimă,
se remarcă așezările cucuteniene de la Traian, Hăbășești, Fedeleșeni.
Importante sunt așezările de la Hândrești care așteaptă să fie
cercetate până nu vor fi distruse, (de văzut descoperirile arheologice
de la Hândrești, jud. Iași) ele aflându-se la o mică distanță de cele
menționate mai sus.
Aceste descoperiri menționate sunt doar o parte din fabuloasa istorie
a acestui spațiu; m-am oprit la eneolitic pentru a putea aborda
celelalte perioade într-un alt material.
Foarte cunoscută în lumea științifică internațională, cultura
Cucuteni- Ariușd a fost apreciată drept unicat pentru Europa mileniului
al IV-lea Î. Hr. Din aceste motive doresc să nu insist acum asupra
acestei culturi fascinante, pentru a avea prilejul să o abordez într-un
material dedicat ei în întregime. Istoria acestui spațiu și istoria
poporului român ar putea fi cartea noastră de vizită în Europa și în
întreaga lume, iar această cultură de o frumusețe unică ar trebuie să
fie brandul de țară al României.
Pentru a cunoaște și aprecia valorile
noastre culturale și spirituale, trebuie mai întâi să ne cunoaștem
izvoarele istorice cu ajutorul cărora noi și urmașii noștri să
contribuim la scrierea istoriei adevărate cu care a fost înzestrat acest
neam, noi cei de azi, să lăsăm ca zestre trecutul nostru celor de
mâine. Pentru a putea face acest lucru trebuie să acordăm importanță
istoriei ca știință și disciplină de studiu în școală, pentru că noi
avem o istorie ce nu merită dată uitării.
Nicolae Iorga spunea că “cine uită, nu merită!”
Trebuie sa nu uitam faptul ca multe interpretari ale probelor arheologice pot fi eronate. Si lucrul acesta este valabil nu doar pentru descoperiri din tara noastra. Adevaruri absolute nu exista iar istoria si arheologia sunt printre domeniile cele mai afectate de gandirea de tip absolutist.
RăspundețiȘtergere
RăspundețiȘtergereIstoria este invatatorul vietii si ofera solutii pentru prezent si viitor. Cand vrei sa distrugi o tara, ii distrugi intai pe cei care pastreaza traditia.
"Imi pare foarte rau, dar Romania mai este la ora actuala doar asa...un concept. Acum este mai mult un teritoriu". (Ilie Serbanescu)
" Traim un moment deosebit de greu pentru tara, pe care nimeni, nici cel mai stralucit viitorolog, nu l-ar fi anticipat in urma cu 20 de ani...Care democratie? Acum ne luptam pentru supravietuire". (C.V.Tudor)
" Popor roman iti scriu ca sper macar acum sa iti amintesti cine ai fost, cine esti si poate asa vezi incotro te indrepti? Esti singurul popor european care traieste inca acolo unde s-a nascut, esti unic in Europa. aceasta Europa care te loveste , te jigneste si te umileste. De ce lasi sa faca asta, cand tu esti singurul popor nascut, crescut si educat in granitele sale? Esti primul popor care a folosit scrierea, tablitele de la Tartaria.Cat timp o sa te lasi neglijat? Ai fost singurul popor pe care nici o putere din lume nu te-a cucerit, chiar daca ai fost impartit, despartit si asuprit de mai multe imperii. Nici unul nu a putut sa te cucereasca atata timp cat tu ai fost unit.Toate marile infrangeri s-au bazat pe tradare. Nimeni nu a reusit sa te supuna cat ai fost unit. De ce te lasi dezbinat?Ai fost scut crestinatatii, cand intreaga Europa tremura de teama islamului. Sangele tau a salvat Europa, iar romanul Iancu de Hunedoara a salvat Viena si intreaga Europa de furia semilunii. Acum, tu, popor de salvatori ai crestinismului, esti tratat ca un paria.Cand iti vei revendica drepturile? Din tine au aparut: Eminescu, Enescu, Brancusi,Gogu Constantinescu, Vuia, Vlaicu, Coanda, Petrache Poenaru, Nicolae Teclu,Spiru Haret, Herman Oberth, Conrad Haas. Dar ce pacat, ca cei multi si-au pus mintile sclipitoare in slujba altor tari, pentru ca acasa nu i-a ascultat nimeni. De ce ai lasat sa se intample asta? De ce taci? Daca ar fi sa ca tot ce se intampla sa se rasfranga numai asupra ta, romanul de azi, nu ti-as scrie un cuvant. Te-as lasa sa lancezesti, sa dormi pana se asterne praful peste tine si matura istoriei te va scoate afara din mintea celor ce vor urma, ca pe o intamplare neplacuta. Dar tu, popor roman de azi, esti legat de cel de ieri si de cel de maine si odata cu tine piere nu numai trecutul, dar si viitorul acestui neam. Cat ai sa mai taci? Trezeste-te, Popor Roman, trezeste-te, roman adormit, si nu lasa sa se stearga, dintr-o trasatura de condei, tot ce ti-au lasat parintii, nu iti lasa copiii pe drumuri, sclavi ai celor ce nici nu existau pe cand tu stiai
sa scrii". ( Justin Pirvu)
Parinte, Ceausescu strica bisericile." Nu el, ma, ci pacateleomenirii"." Imi pare rau de voi ca sunteti slabiti in credinta. Veti cadea din cauza fricii. Frica-i de la diavol;nu va fie frica pentru a va salva sufletele. Vor veni vremuri foarte grele, dar toate sunt ingaduite de Dumnezeu, Care este tovarasul de drum al fiecaruia, de la nastere pana la moarte. Vor cadea si cei alesi. Imi pare rau ca sunteti cei pe urma. Va vor cerne. Vor pune impozite, taxe si alte ingradiri. Vor lua totul!" ( Parintele Arsenie Boca).
Timp de milenii oamenii s-au adapostit in pesteri, motivele fiind numeroase. De ce au renuntat la ele? In mod normal, in urma unei evolutii nealterate, ar fi trebuit sa avem pesteri de diferite categorii de lux, pesteri cu diferite utilitati sau multe alte destinatii. De ce am fugit de ele? De ce refuzam sa ne intoarcem la fosta noastra casa?
RăspundețiȘtergerePoate ca aceasta reprezinta o schimbare de comportament nefireasca. Poate ca au urmat multe altele. In orice caz, indolenta, trufia, egoismul, invidia, cred ca sunt mult mai vechi decat ne asteptam.
Am inceput sa ne trezim, dar.... cam tarziu! Stam nepasatori cand gramatica limbii romane este macelarita pe mes..,atunci cand se ragnesc manele sau cand se invoca de catre analfabeti idioti termenul de ,,scoala vietii''.
Nu ne vom capata identitatea nationala niciodata sau aprecia valorile culturale si spirituale, pina cand nu vom avea o atitudine reala in fata gunoaielor mentionate mai sus.
Ne-am obisnuit sa fim in cercul acelora batuti de soarta, plangem fiecare pe umarul celuilalt, avem pozitia virgulei, cateodata amenintam sporadic si haotic dar pana la urma facem compromisuri. Haideti sa ne indreptam fratilor, macar acum, in ultimul ceas!