Suma de 8,45 miliarde de euro pe care românii vor ajunge să o plătească pe cei 53 de kilometri ai autostrăzii Comarnic-Brașov, a iritat și nu prea opinia publică. Au fost (și sunt) suficiente voci care au pus la zid schema afacerii (care e, pur și simplu, o mizerie pe față). Puțini au semnalat însă faptul că inclusiv suma de strigare, de 1,8 miliarde de euro costuri de construcție, de la care pornesc calculele și dobânzile, este umflată ciudat.
Justificarea conform căreia aceste costuri sunt generate de
tunelurile și viaductele prevăzute de proiect (aproximativ 20 de km de
tuneluri, potrivit declarațiilor lui Șova de anul trecut) nu stă în
picioare la o analiză comparativă. Pentru a vă face o idee, România Curată vă
prezintă două proiecte mult mai complexe, o autostradă peste ocean și
una prin creierii munților, construite în China în ultimii ani. Priviți
proiectele de mai jos și comparați.
Autostradă peste mare, la chinezi: 1,3 – 1,8 miliarde de euro
În iunie 2011, după patru ani de lucrări, China a inaugurat proiectul
Jiaozhou Bay Connection, un ansamblu de poduri pe deasupra mării, cu o
lungime totală de 42,4 km. Cel mai lung dintre segmente, podul Jiaozhou
Bay (sau Qingdao Haiwan) are o lungime de 26,7 km și este înscris în
Cartea Recordurilor ca cel mai lung pod peste apă din lume.
La construcția proiectului au fost folosite 450.000 de tone de oțel
(suficient pentru a construi 65 de Turnuri Eiffel) și 2,3 milioane tone
de beton. Proiectanții susțin că podul este suficient de puternic pentru
a rezista unui cutremur cu magnitudinea de 8 grade pe scara Richter, la
taifunuri sau la impactul unui nave de 300.000 de tone.
Costuri? BBC a anunțat suma de 1,55 miliarde de dolari (aproximativ 1,36 miliarde de euro), Daily Mail avansează suma de 1 miliard de lire sterline (1,32 miliarde de euro), iar The Guardian 1,4 miliarde de lire sterline (1,86 miliarde de euro).
Autostradă prin munți, la chinezi: 537 milioane de euro
Bine, bine, veți spune, dar putem compara cei 42 de kilometri ai
proiectului Jiaozhou Bay Connection, cu cei 53 de kilometri ai
autostrăzii Comarnic – Brașov? Să admitem că să ridici autrostrăzi din
mijlocul mării ar fi mai ieftin decât să le construiești pe uscat și,
mai ales, prin munți. Și să vedem atunci cât au plătit, aceiași chinezi,
pentru o autostradă în vârf de munte.
Cu o deschidere de 1.176 de metri, deasupra unei văi aflate la 336 de
metri, Podul Aizhai este unul dintre cele mai mari poduri suspendate
din lume. Lucrările au fost începute în 2007, finalizate la sfârșitul
anului 2011, podul fiind inaugurat pentru traficul auto în martie 2012.
Construcția lui a fost finanțată cu ajutorul unui împrumut de 208
milioane de dolari (183 milioane de euro) de la Banca Asiatică pentru
Dezvoltare. Atenție însă, Podul Aizhai face parte dintr-un proiect care
include 64 de km de autostradă și modernizarea a 129 de kilometri de
drumuri locale. Două treimi din autostradă sunt poduri și tuneluri.
Cele 18 tuneluri din proiect reprezintă jumătate din
autostradă. Costul total al proiectului: 610 milioane de dolari
(aproximativ 537 milioane de euro.
.
De aproape 6 (șase) ori mai scump ca la chinezi, in condițiile în care proiectul chinez are peste 10 km mai mult și tot cu vreo 10 km mai multe tuneluri. Și niciunul dintre viaductele de pe Comarnic-Brașov nu s-ar compara cu Podul Aizhai. Raportat la costul per kilometru, prețul proiectului românesc e de patru ori mai mare! Iar dacă nu punem în calcul Podul Aizhai (că nu vom avea așa ceva pe Comarnic-Brașov), rămân ceva mai mult de 62 de kilometri de tuneluri și viaducte construiți cu 354 milioane de euro. Adică un cost per kilometru de 6 (șase) ori mai scump în cazul proiectului românesc. Cu mai mulți kilometri de tuneluri la chinezi și un bonus 129 de kilometri de drumuri locale modernizate în același cost.
Aaa… dacă sunteți chițibușari și aveți răbdare să căutați amănunte, o
să aveți supriza să aflați că și legat de aceste proiecte au fost
scandaluri în China legate de corupție. Așadar, nu e exclus ca și
costurile prezentate mai sus să fi fost umflate. Și mai puteți afla că
în cazul primului proiect, Jiaozhou Bay Connection, specialiștii
estimaseră un trafic de 30.000 de autovehicule/zi. Dar în urmă cu un an
doar ce se ajunsese la un trafic de 10.000 de autovehicule/zi. Așadar,
amortizarea investiției din taxa de autostradă se va întinde pe o
perioadă de trei ori mai mare…
Domnilor Victor Ponta și Ioan Rus, chiar vreți să semnați luna asta
construirea autostrăzii Comarnic-Brașov la prețul ăsta și cu dobânzile
aferente? Sau, totuși, mai faceți o vizită la prietenii d-voastră
chinezi să-i întrebați de ce munții lor pot fi mai ușor găuriți decât
munții noștri? Măcar să știți ce să răspundeți când vă vor pune
întrebările astea cei de la DNA…
sursa: romaniacurata.ro
Cine a scris articolul?
RăspundețiȘtergereMultumim!
Faceti niste dezbateri punlice pe nasul tv zi de zi sesizati institutiile statului
RăspundețiȘtergere...toata stima,d-le Daniel...dar nu inteleg prea bine...dvs.criticati indivizi si Nu sistemul si implicit indivizii ca parte din sistem,sunteti sigur ca sistemul din care fac parte indivizi e unul corec,drept,demn etc...!?... argumentati va rog ...daca sistemul/doctrina sistemului e pricina relelor semnalate....care este vina indivizilor....!!?
RăspundețiȘtergereDaca traiati in Era Matriarhatului,Era Dreptului Natural/Principiile Dreptati si semnalati niste indivizi care incalcau Regulile Drepte/Belaginele era o stare de normalitate, Rational/Logica dar acum la sfarsit de era patriarhala/drept pozitivist sa vi sa critici doar indivizi si nu sistemul ideologic si comportamental in intregul lui...este cel putin ciudat la dvs., o persoanalitate care a studiat in profunzime cele doua sisteme ideologi a omenirii si implicatiile lor in relatiile sociale.
Aerticolul nu e scris de mine. Am pus sursa...
RăspundețiȘtergere#Revolutia de la alegeri pare a fi murit.
RăspundețiȘtergere#Romanii ar trebui sa ia exemplu de la greci care tocmai si-au ales noi lideri[syriza] ce vor sa-i scoata de sub influentza mafiei locale si internationale gen imf& co.
#Pe cind va apare si la noi un asemenea partid care sa schimbe radical politica interna si externa a Romaniei?
#Noii alesi ling mai mult pe linga merkel si m[U]i[E], exact aia de care grecii incearca sa scape.
#Precis ca si noua autostrada e,ca bechtelu-auto transilvania, tot o masinatie de furat banii de la romani, ca sa ne indatoreze si mai mult, miscare facuta binenteles cu ajutorul slugilor preaplecate locale aflate la guvernare, exact cum s-a intimplat si la greci.
#Probabil fraierimea se va trezi si va iesi din nou in strada cind le va fi cutitu la os exact k la greci.
Extraordinar ,impresionant ce au construit chinezii . Si ce pitorsc .Bravo lor ca sunt in stare .
RăspundețiȘtergere