Frigienii au dominat Anatolia în perioada cuprinsă între momentul
prăbușirii statutului hittit (sec 12 î.e.n) și ascensiunea puterii
lidiene (sec 7 î.e.n), așadar timp de aproximativ 5 secole. Aceștia, așa
cum aflăm din unele surse antice, nu erau nativi anatolieni, ci urmași
ai neamurilor trace din zona Balcanilor și/sau Dunării ce au migrat spre
această parte a Turciei de astăzi fiind avantajați de vidul demografic
lăsat în urmă de prăbusirea organizării statale hittite. Migrând în
valuri succesive, frigienii au reușit să creeze, în Anatolia, un stat
centralizat, cu importante orașe, adevărate centre comerciale, culturale
și religioase.
Originea și limba frigienilor
Din informațiile ce ne sunt astăzi disponibile, aflăm că frigienii
erau văzuți, cel puțin de unii autori greci precum Herodot, drept urmași
ai brigilor, un popor trac ale cărui teritorii, înainte de secolul 12
î.e.n, se învecinau cu Macedonia. De altfel, numele “frigieni” pare să
fi ajuns la noi, în această formă, pe filieră greacă, aceștia numindu-se
pe ei înșiși, chiar și după migrația în Anatolia, “brigi”.
Alte surse antice, grecești și lidiene, plasează zona de etnogeneză a
brigilor la Dunăre, de unde aceștia ar fi migrat către Tracia, iar
apoi, trecând Dardanelele, către Anatolia. Această ipoteză ar putea
explica opinia unor lingviști potrivt cărora dialectul traco-frigian era
foarte asemănător cu cel traco-dac.
O parte a brigilor, spun același surse, s-au stabilit în teritoriul
din jurul Troiei. De altfel, izvoarele grecești amintesc de faptul că
frigienii au fost aliați ai troienilor în războiul împotriva elenilor.
Frigienii sunt cunoscuți în analele regale asiriene sub numele de
Mustik, iar regii Ashur-Rish-Ishil și Tiglatphi-liser duc lupte cu ei
pentru a le stăvili înaintarea spre răsărit.
În ceea ce privește limba pe care ei o vorbeau, dovezile arheologice
ne arată că ea reprezintă una dintre cele mai vechi limbi indo-europene.
Deși încă incomplet descifrată și înțeleasă, unele concluzii pot fi
trase. Printre ele, faptul că, în perioada de început a civilizației
lor, aceștia foloseau un alfabet propriu pentru ca, mai târziu, să-l
adopte pe cel grec. Unii cercetători moderni au avansat ipoteza potrivit
căreia limba frigiană ar fi fost înrudită îndeaproape cu dialectul
traco-dac (Vladimir Georgiev, The Slavonic and East European Review –
The Genesis of the Balkan Peoples, University College London 1966),
suferind, e drept, modificări și influențe după migrația spre Anatolia
și interacțiunea cu popoarele autohtone de aici.
Una dintre influențele anatoliene poate fi regăsită în utilizarea
terminației -s în cazul formei verbelor la persoana a treia singular.
Unele asemaăari se pot constata și între frigiană și latină și amintim,
printre altele, folosirea adverbului “ad”.Totuși, cele mai mule
similitudini se pot constata între frigiană și limba greacă, probabil
lucru influențat și de contactul avut de frigieni, de-a lungul a câteva
secole, cu orașele elene din Asia Mică.
O informație ce ne parvine de la Herodot vorbește despre un
experiment realizat de faraonul egiptean Psammeticus care, dorind să
afle care anume limbă dintre cele existente este cea mai veche, cea
primordială a omului, a încredințat doi copii unui cioban care urma să
fie atent la primele cuvinte pe care aceștia le vor rosti. Fără a avea
contact între ei, aflați în case separate, cei doi copii au început să
vorbească folosind cuvinte pe care cei ce le-au auzit le-au consideat
frigiene. Din acest motiv, faraonul, așa cum povestește Herodot, a
concluzionat că limba frigiană este cea mai veche din lume, mai veche
decât cea egipteană sau cel puțin păstrează cel mai bine
caracteristicile limbii inițiale folosită de oameni în zorii
civilizației, iar poporul frigian este mai vechi decât cel egiptean.
Descoperiri
arheologice în ceea ce privește scrierea frigiană sunt numeroase, atât
în arealul ocupat de frigieni în antichitate, cât și în zone unde
prezența lor, ca locuire permanentă, nu este atestată istoric. Cele mai
vechi scrieri frigiene au aceeași vârstă cu cele mai vechi scrieri
grecești și datează din preajma secolului 8 î.e.n. La nivelul secolului 4
î.e.n., scrierea frigiană folosea alfabetul attic grecesc, perioadă
considerată drept “frigiana mijlocie”. Inscripțiile târzii, din perioada
secolelor 1-3 e.n. sunt atribuite limbii neo-frigiene. La sfârșitul
antichității și începutul evului mediu timpuriu, frigiana încă se
vorbea, după cum aflăm, de pildă, de la Socrates Scolasticul (380-439),
care afirmă că episcopul arian Selinas, născut din tată got si mamă
frigiană, slujea în biserică în ambele limbi ale părinților.
Organizarea statală și cea socială
În urma distrugerii imperiului Hittit ca urmare a migrațiilor egeene,
mai multe mici regate au apărut și s-au dezvoltat în Anatolia iîn
perioada 1250-750 î.e.n. Dintre statele zonei, regatul Urartu și regatul
Frigia sunt considerate puterile principale.
Sursele antice atestă statul frigian în zona aflată între Lydia și
Cappadoccia, respectiv ocupa zona platoului anatolian central. Deși nu
se cunosc foarte clar momentele în care au fost puse fundațiile statului
frigian, totuși, la nivelul secolului 8 î.e.n, acesta era deja unul
bine centralizat, sub conducerea regelui Midas (căruia legendele îi
atribuie inventarea naiului), evoluându-se astfel de la organizarea pe
clanuri și triburi către cea a unei administrații centralizate.
La acest moment, Frigia era deja un stat important, cu influențe
puternice asupra populațiilor din jurul său, având capitala la Gordion.
Mai mult, statul frigian era privit drept o amenințare de către asirieni
și considerat foarte puternic de cștre greci.
Puterea frigienilor se frânge în urma invaziei cimerienilor, plasată,
tradițional, în anul 696 î.e.n, moment care a determinat, se pare,
sinuciderea lui Midas. Cimerienii apar în textele asiriene în vremea lui
Sargon II (722—705) şi a lui Rusas I de la Urartu. Către 720 î.e.n.,
cimerienii ameninţă Urartu, iar pe la 680 î.e.n. dau de furcă lui
Aşaradon (680—669 î.e.n.), regele Asiriei, ca aliaţi ai urarteenilor,
doritori să-și ia revanșa, și apoi ai mezilor. Învinşi de asirieni,
mulți cimerieni intră în armata acestora ca mercenari.
Destui totuşi, rămaşi de capul lor, în situaţia tulbure în care se
afla Asia Mică în vreme ce pe tronul Asiriei un mare suveran ca
Asurbanipal (Sardanapal) are el însuşi dificultăţi cu năvăliri şi
revolte ce-i primejduiesc statul, cimerienii atacă și jefuiesc Gordion,
capitala frigiană, oraș care după refacere va trece sub autoritate
lidiană, și apoi, prin 676 î.e.n. atacă chiar Lidia și Sinope.
O perioada de aproximativ 55 de ani, statul frigian își încetează
existența, până în anul 620 î.e.n, atunci când lidienii reușesc să-i
alunge pe cimerieni și să încorporeze teritoriul frigian în marele regat
anatolian creat de ei, regat care, de acum inainte, va reprezenta forța
dominantă a zonei. O dată cu invazia persană din 546 î.e.n, Frigia își
pierde orice formă de independență și cunoaște diverși stăpânitori de-a
lungul timpului, printre care și Alexandru cel Mare, care cucerește zona
în 336 î.e.n, așa cum se arată în “Cambridge Ancient History”.
Din informațiile pe care le avem, putem concluziona că frigienii nu
au controlat niciodata întreaga Anatolie, o dovadă în acest sens stând
lipsa orașelor frigiene pe coasta mediteraneeană. Ca areal, astăzi putem
afirma cu certitudine că frigienii controlau teritorii precum cele
corespondente orașelor de azi Ankara, Sinope, Alacahoyuk, Pazarli,
Hattusas, Konya și Melidia.
Dupa migrația către Anatolia, frigienii au preluat, în plan religios,
cultele locale. Ca exemplu, au adoptat cultul Mamei Cybele, pe care
aceștia o numeau Mama Kybileya. Cultul Zeiței Cibele a trecut de la
tracii frigieni la dorieni și a fost asimilat cu acela al zeiței Rhea,
soția lui Cronos și mama lui Zeus, care și-a crescut fiul în peștera din
Muntele Ida. În artă și cultură, frigienii au fost influențați de
moștenirea hittită și apoi de interacțiunea cu lidienii, vecinii lor.
Despre societatea frigiană nu știm foarte multe. Ce putem afirma este
că organizarea sa era una de tip feudal, cu mari proprietari de pământ,
cum ar fi preoții de rang înalt, ce conduceau aproape autonom, fiind
totuși supuși puterii regale.
De asemenea, se poate vorbi de o elită cultivată, care știa să scrie
și să citească, cel puțin atunci când vorbim de centrele urbane, precum
Gordion. Frigia mai reprezenta și o zonă comercială cu trafic intens,
străinii fiind prezenți aici în număr mare, aflându-se în relații
comerciale cu frigienii. Contacte comerciale stabile se amintesc în
relațiile cu orașe elene precum Milet sau Pergam, așa cum se arată în
Enciclopedia Britannica.
un articol de Valentin Roman
surse: J. Boardman, I.E.S Edwards, N.G.L Hammond, E. Sollberger – The
Cambridge Ancient History III, part I ,’ The Prehistory of the
Balkans;and the Middle East and the Aegean world, tenth to eighth
centuries B.C’, Cambridge University Press 1982
C. Brixhe on Phrygian in Roger D. Woodard’s – ‘ The ancient languages of Asia Minor’, Cambridge University Press 2008
J. P. Mallory, Douglas Q. Adams – ‘ Encyclopedia of Indo-European culture’, 1997
C. Brixhe ‘ Le phrygien in langues indo-europeennes’, 1994
C. Brixhe’s section ‘ Interactions between Greek and Phrygian’ in J. N. Adams, M. Janse, S. Swain – ‘ Bilingualism in ancient society: language contact and the written word’, Oxford University Press, 2002.
Vladimir Georgiev , ‘The Slavonic and East European Review – The Genesis of the Balkan Peoples’,University College London 1966
Georges Perrot, Charles Chipiez – ‘ History of Art in Phrygia, Lydia, Caria and Lycia’, London 1892
Lynn E. Roller – ‘ In search of god the mother : the cult of Anatolian Cybele’, University of California Press, 1999
C. Brixhe on Phrygian in Roger D. Woodard’s – ‘ The ancient languages of Asia Minor’, Cambridge University Press 2008
J. P. Mallory, Douglas Q. Adams – ‘ Encyclopedia of Indo-European culture’, 1997
C. Brixhe ‘ Le phrygien in langues indo-europeennes’, 1994
C. Brixhe’s section ‘ Interactions between Greek and Phrygian’ in J. N. Adams, M. Janse, S. Swain – ‘ Bilingualism in ancient society: language contact and the written word’, Oxford University Press, 2002.
Vladimir Georgiev , ‘The Slavonic and East European Review – The Genesis of the Balkan Peoples’,University College London 1966
Georges Perrot, Charles Chipiez – ‘ History of Art in Phrygia, Lydia, Caria and Lycia’, London 1892
Lynn E. Roller – ‘ In search of god the mother : the cult of Anatolian Cybele’, University of California Press, 1999
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu