joi, 29 august 2013

Decalogul lui Chomsky. Legile manipulării. Află ce îți face sistemul!

Noam Chomsky (n. 1924) este un reputat lingvist american, profesor emerit la Massachusetts Institute of Technology (MIT).

În afara mediilor academice, Chomsky este mult mai cunoscut în lumea întreagă pentru activitatea sa politică, îndeosebi în ceea ce priveşte critica vitriolantă la adresa politicii externe a Statelor Unite, dar şi a guvernelor altor mari puteri. Drept care este considerat şi o personalitate marcantă a stângii politice din Statele Unite.

Noam Chomsky a identificat şi a explicat, într-o formulare pe înţelesul tuturor, regulile de bază ale manipulării pe care se bazează puterea politică în criza de legimitate şi pe care el le numeşte strategii ale diversiunii. Ele au fost sintetizate în ceea ce poate fi numit “Decalogul Chomsky”.
Decalogul Chomsky

1. Poporul trebuie să aibă mereu mintea ocupată cu altceva decât cu problemele lui adevărate

Pentru aceasta: Să distragi permanent atenţia de la problemele sociale reale, îndreptând-o către subiecte minore, dar cu mare impact emoţional.

2. Poporul trebuie să perceapă conducătorii drept salvatori ai naţiunii

Pentru aceasta: Inventează false ameninţări, ori creează probleme grave, care îngrijorează real şi angajează opinia publică, iar apoi oferă soluţiile.

Un exemplu: Favorizează insecuritatea cetăţenilor, apoi guvernarea providenţială salvează naţiunea în temeiul legilor represive cerute de popor, cu preţul limitării propriilor libertăţi democratice.

3. Poporul trebuie permanent pregătit pentru mai rău

Pentru aceasta: Mecanismele propagandei “albe” (oficială, integral asumată de guvern), “gri” (parţial asumată) şi “negre” (niciodată asumată) trebuie să promoveze imaginea unui guvern în permamenţă preocupat pentru ameliorarea condiţiilor tot mai sumbre ale viitorului. Politicile antipopulare dure se vor aplica gradual, pentru a se preveni ori atenua protestele sociale. În acest fel, cel mai mare rău devine suportabil dacă e administrat în porţii anuale, conform unui program anunţat.

4. Poporul trebuie să creadă că şi ceea ce guvernele îi pregătesc spre a trai mai rău este tot pentru binele său

Pentru aceasta: Să obţii acordul de moment al poporului pentru măsuri economice dure din viitor. Omul se obişnuieşte cu ideea şi înghite tot, dacă e prevenit şi amânat.

5. Poporul trebuie să aibă o gândire care să nu-i permită sesizarea legăturii dintre cauze şi efecte

Pentru aceasta: Să te adresezi oamenilor ca şi cum ar avea cu toţii o gândire infantilă. În felul acesta, îndrepţi mulţimile spre un tip de gândire superficială, naivă şi cu predispoziţie la intoxicări informaţionale.

6. Poporul trebuie dezobişnuit să problematizeze realitatea şi să acţioneze sub impulsul emoţiilor

Pentru aceasta: Să faci tot timpul apel la sentimente şi la reacţii glandulare, nu la raţiune. Să încurajezi reacţiile emoţionale, pentru că sunt cel mai uşor de manipulat.

7. Poporul trebuie obişnuit cu satisfacţii ieftine, care să-i ocupe timpul şi să-l demotiveze în atingerea unor idealuri superioare

Pentru aceasta: Un sistem de învăţământ corupt şi nefuncţional este instrumentul ideal de a tine cetăţenii în ignoranţă şi a manipula opiniile colective după bunul-plac.

8. Poporul nu trebuie să aiba acces la mijloace de informare completă, exactă, corectă şi obiectivă

Pentru aceasta: Să încurajezi financiar acele mijloace de comunicare în masă care îndobitocesc publicul şi îl ţin legat de emisiuni şi seriale vulgare, ce trag inteligenţa în jos.

9. Poporului trebuie să-i fie indus spiritul turmei

Pentru aceasta: Să stimulezi sentimentul individual de culpă, de fatalitate, de neputinţă. Persoanele care nu mai au impulsul de a se revolta, devin o turmă şi sunt uşor de controlat.

10. Poporul nu trebuie să creadă în existenţa strategiilor şi mijloacelor oficiale de manipulare

Pentru aceasta: Să apelezi la toate cuceririle ştiinţelor pentru a cunoaşte punctele slabe din psihologia individului şi a mulţimilor. În acelaşi timp, să discreditezi aceste cunoştinţe prin mass-media, astfel ca poporul să nu creadă în mijloacele şi strategiile statale de manipulare.


Ascultă Radio Frecvența Sufletului! Muzică și emisiuni pentru sufletul tău.
http://frecventa-sufletului.ro/  

15 comentarii:

Doina spunea...

La noi au aplicat decalogul metodic, punct cu punct. Si cat de bine le-a iesit!

Anonim spunea...

in prima instanta articolul e super ok, insa cand am vazut sursa criterii.ro am inceput sa am dubii. Asta e un ziar de santaj si manipulare din rm valcea care traieste la umbra Mariei Tudor care face afaceri cu statul.

Anonim spunea...

Da, 8 de "trebuie" și doar 2 de "nu trebuie", toți cu accentul pe "u"... asta-i la americani unde sunt si mii de religii - bulversant de multe; dar in locuri ca Romania sau jungla amazoniana nu se pune problema de "trebuie" sau "nu trebuie"; la noi e vechiul decalog- cele binecunoscute zece porunci, iar la cei de pe langa Amazon sunt legile necrutatoare ale junglei; daca americanii si alte puternice natii cotropitoare si conlocuitoare au incercat sa amestece decalogurile asta au facut-o numai pe pielea lor;

zenit spunea...

am observat de mai bine de 20 de ani fenomenul acesta si am crezut ca sunt paranoia,dar vad ca si altii mai pregatiti spun aceleasi lucruri..intr-o zi acesti misei se vor incurca in propriile minciuni si pana la decaderea lor nu va fi decat un pas.

Rhoda spunea...

Concluzia : ,,Oamenii care te manipuleaza vor prelua lent controlul asupra ta. Ori de cate ori simti asta, trebuie sa pui piciorul in prag.

Invata sa spui "Nu". Aceste persoane vor incerca sa te convinga de ideile lor, facandu-te ca intr-un final sa fii de acord cu ei. Si nu uita ca unii vor utiliza tehnici de santaj pentru a te face marioneta lor. Cand te confrunti cu o astfel de situatie, spune "Nu" chiar in acel moment.,, Simplu ,Nu ? :)

Cristi spunea...

Pentru cei care nu cred, articolul este foarte OK, nu trebuie sa va indoiti de cele scrise de Chomsky, unul dintre oamenii care militeaza consecvent impotriva SISTEMULUI. Lectura este obligatorie pentru cei care vor sa cunoasca pozitia acestui om deosebit de curajos.Si are de tras pentru ce scrie si spune.
Si se semneaza in toate ocaziile.
La fel Garaudy.

cristi spunea...

Nu...nu este atat de simplu. Ai fost manipulat de la inceput, fara sa vrei si fara sa vrea, de parinti, dupa...cu intentie sau fara intentie de sistemul scolar,dupa...cu voie sau fara voie de sot/sotie...dupa sau in acelasi timp de credintele tale induse...dupa sau in acelasi timp de fricile tale...si peste toate de SISTEMUL SOCIAL. Robotei din toata lumea...uniti.va. Libertatea? Ce.o fi libertatea? Oameni aflati in cele mai grele temnite au fost mai liberi decat noi! Oameni ce ar parea ca sunt liberi sunt inchisi in propria carapace, se invart in cerc din cauza ideilor, gandurilor de doi bani pe care le au.
Nu prea este usor sa privesti inlauntrul tau si sa recunosti ca ai gresit, ca de la tine pleaca toate necazurile, ca esti ...UN ROBOTEL.Care merge la servici pentru un amarat de salariu, pe care daca nu.l ia pierde casa si masina in favoarea bancii, ca daca face nu mai stiu ce il vorbesc vecinii, ca daca isi asuma o idee si.o fura si tot asa. SUCCES.

Rhoda spunea...

Cristi ,,Nu ...nu este atat de simplu ,, Oare eu de ce am putut spune Nu ,toata viata si nu m-am lasat manipulata ? Iti raspund tot eu ,am avut Curaj !De Curaj si Acceptarea Consecintelor .Rezultatul ,o viata ,in care Suferinta era pe primul loc ,dar intotdeauna ,stiind ca am dreptate ,nu in sensul paranoic ,ci corect al alegerii facute mi-am pastrat Identitatea .Acum traiesc si ma Bucur de Alegerile facute .E o stare pe care putini o pot avea si trai ...Toata viata m-am simtit Libera ,Libertate la care nu voi renunta niciodata .Oare cati pot spune acest lucru ?Am trecut si eu prin toate etapele vietii la fel ca si ceilalti :familie ,copii ,facturi si servicii...da servicii..mi-am schimbat locurile de munca ca pe ,,sosete ,,,unde era mai bine ,unde castigam mai bine ...Am capatat multa experienta si ...multumire sufleteasca ...Deci s-a putut !Am Luptat si am castigat si ma simt Minunat !Nu regret nimic si am sufletul pur ca un copil ,nu am facut nimic in viata fara sa fi ales acest lucru cu sufletul ... :)

Anonim spunea...

Pt. Anonimul de la 29 august 2013, 10:33 :
Asa zic si eu.
Sau cum spunea un preot: "Multi au avut sabie, putini au avut har." Vezi Vietnam, Afganistan, Irak, Afganistan..etc


,Alexandru

Sefora spunea...

Buna ziua.
Are dreptate Cristi.
Manipularea dureaza de secole.Am fost creati prin manipulare genetica si continuam sa fim manipulati,iar asa zisa libertate pe care si-o aroga unii este doar o amagire.Atata timp cat fiinta umana isi recunoaste dependenta de BANI,nu are libertate.Realizeaza careva in ce situatie absurda s-a adus fiinta umana a carei existenta depinde aproape totalmente de BANI?Iti trebuie o profunzime foarte sensibila si multe informatii sa realizezi ca omul a ajuns sclavul banului si cei care se mandresc cu libertatea lor,vreau sa-i intreb :daca vi se reduce pana la completa eliminare facilitatile oferite de bani,unde este libertatea?Ce libertate ai daca actualii puternici ai lumii iti inchid toate accesele la contul financiar,la posibilitatea de a castiga banii necesari pentru a trai,cum te bucuri de libertate?
Draga Rhoda ai CURAJUL sa traiesti fara bani?Si daca ti se inchid toate caile de a mai face bani?Cred ca nu stii sau nu esti constienta cate milioane de oameni pe planeta asta nu mai au posibilitatea sa-si procure banii care-i solicita tot mai agresiv societatile in care traim.Si nu oameni fara studii sau necalificati.Sunt milioane de oameni cu studii superioare care nu-si pot castiga nici traiul zilnic.
Mult,foarte mult s-ar mai putea spune,dar pentru unii consider ca chiar este in zadar sa le dezvalui niste adevaruri dureroase ale acestei planete.Poate daca am fi mai smeriti....
O zi buna tuturor,Sefora

Spirit Liber spunea...

Am o mare rugaminte pe care v-o adresez tuturor.Cititi "Protocoalele inteleptilor sionisti/Sionului " si veti intelege.Aceasta carte a fost descoperita de mine intr-o biblioteca publica dintr-un oras mare din tara noastra, am copiat-o de mana (pentru ca nu se dadea voie sa copiezi la xerox), apoi am descoperit-o in mai multe locuri.Ea a fost scrisa ca urmare a descoperirii unor documente masonice de catre un calugar.Am cautat aceasta carte dupa ce s-a computerizat biblioteca si nu am mai gasit-o.Acolo sunt scrise la nivel de detaliu toate lucrurile, actiunile si manipularile de toate naturile care au fost planificate cu mult timp inainte.Nu pot sa va urez lectura placuta pentru ca ar insemna o contradictie de termeni, ceva de genul "ingrozire placuta".

Anonim spunea...

Rhoda draga ,nu cred ca ai suferit destul .Ai avut tupeu nu curaj ,manipulata te-ai nascut si sa fim seriosi cred ca ai o mare doza de egoism dar nu-ti dai seama si daca da ,ti-ai aranjat constiinta dupa placul tau .Scopul scuza mijloacele ,nu ? Sa fii iubita .pa!

cristi spunea...

Poate ca este adevarat Rhoda...dar tot nu inseamna ca este simplu. Si dupa cum mi.ai raspuns imi dau seama ca nu a fost simplu nici pentru tine. Dar este meritoriu ca ai ajuns la putina libertate. Sau cel putin din perspectiva ta.As putea sa spun ca ma bucur pentru tine! Si tot nu este simplu! Simplele adictii, ganduri care trezesc in corp reactii fiziologice, dorinte si nu doar cele fizice, sunt semne ale libertatii ingradite. Ai un televizor in casa, asculti un radio, cauti prietenii, amicitii, cauti un loc de munca pentru salariu - nu pentru dragul de a munci, asta nu mai este libertate. Si asta ca sa scriu despre cele mai putin grosiere. Sa nu mai ai tu deloc tristeti? Asta ca sa scriu de cele mai subtile.Pentru libertate muti intelepti s.au caznit o viata intreaga sau au primit prin gratia Tatalui nostru starea necesara.Atat.

Rhoda spunea...

...Imi cer scuze ca nu v-am raspuns...Nu am citit comentariile .Raspund ,pentru toate intrebarile :Tot ce am scris a fost asa cum am simtit ,adevarul pur ,eu nu stiu sa mint si nu am interesul sa ma justific in fata nimanui ... Ce m-ar interesa sa fiu crezuta ? Va imbratisez !

cristi spunea...

Si eu!