luni, 20 septembrie 2010

Calea Lactee - Calcule tulburătoare...


de Daniel Roxin

Ideea  că ar mai putea exista viaţă şi pe alte planete a născut întotdeauna controverse. Unii oameni de ştiinţă au negat această posibilitate, alţii au vorbit, pe baza calculelor făcute de ei, de probabilitatea existenţei a milioane de civilizaţii doar în Calea Lactee... Şi dacă în primul caz am putea discuta despre o aroganţă şi o suficienţă de-a dreptul prosteşti, în al doilea caz ne-am putea gândi la o anumită exaltare pseudo-ştiinţifică... În consecinţă, mi-am propus să fac propriile mele calcule. Şi mi-am propus să fac asta cu maxim bun simţ şi exigenţă.  Spre surprinderea mea, rezultatele pe care le-am obţinut sunt, cu adevărat, tulburătoare...

Conform estimărilor făcute de astronomi, în galaxia noastră se află nu mai puţin de două sute de miliarde de stele, adică aproximativ 33 de stele pentru fiecare dintre locuitorii acestei planete. Dacă luăm în considerare faptul că majoritatea stelelor au sisteme planetare, am mai putea înmulţi această cifră cu zece (un procent mic când ne gândim că sistemul nostru solar este format din nouă planete şi o mulţime de sateliţii: Pământul – 1 satelit; Marte – 2 sateliţi; Jupiter 16 sateliţi, dintre care 4 de dimensiunea Lunii; Saturn – 18 sateliţi, dintre care unul, Titan, mai mare decât planeta Mercur...) şi am ajunge la uriaşa cifră de cel puţin două mii de miliarde de planete a căror existenţă este posibilă în galaxia noastră, câte 330 de planete pentru fiecare locuitor al Terrei.

Şi acum, să începem o abordare foarte exigentă: în situaţia în care am pleca de le premiza că ar putea exista o planetă cu viaţă la fiecare 200.000 (două sute de mii) de sisteme planetare, adică la fiecare 2.000.000 (două milioane de planete), am ajunge la următoarele rezultate (şi trebuie să recunoaşteţi că o planetă cu viaţă la două milioane de planete e chiar un calcul exigent, cu atât mai mult cu cât, chiar în sistemul nostru solar, sunt elemente care îi fac pe specialişti să creadă că pe planeta Marte ar fi existat viaţă la un moment dat, şi se speculează că ar mai putea exista viaţă pe satelitul Europa al planetei Jupiter):
- 1 planetă cu viaţă la 200.000 de sisteme planetare;
- 10 planete cu viaţă la 2.000.000 de sisteme planetare;
- 100 de planete cu viaţă la 20.000.000 de sisteme planetare;
- 1.000 de planete cu viaţă la 200.000.000 de sisteme planetare;
- 10.000 de planete cu viaţă la 2.000.000.000 de sisteme planetare;
- 100.000 de planete cu viaţă la 20.000.000.000 de sisteme planetare;
- 1.000.000 de planete cu viaţă la 200.000.000.000 de sisteme planetare.

Prin urmare, chiar şi la un calcul foarte exigent, spun eu, am avea probabilitatea existenţei a un milion de planete cu viaţă! Şi chiar dacă am  considera că doar una dintr-o sută de planete cu viaţă a permis dezvolatrea unei civilizaţii de fiinţe conştiente de ele însele, am avea nu mai puţin de 10.000 (zece mii) de civilizaţii extraterestre în Calea Lactee!!!
Să nu uităm însă faptul că, potrivit aceloraşi astronomi, galaxia noastră este doar una dintre cele aproximativ 100-200 de miliarde de galaxii din Universul Cunoscut..., adică din acea părticică a acestui spaţiu gigantic pe care telescoapele l-au putut cerceta... 

Iată ce ar însemna asta dacă am lua în calcul acelaşi procent de planete cu viaţă, precum cel de mai sus, pentru fiecare galaxie din universul cunoscut:
-1.000.000 de planete cu viaţă x 100.000.000.000 de galaxii = 100.000.000.000.000.000 de planete cu viaţă în universul cunoscut!!! Dacă cineva ştie cum se citeşte această cifră astronomică, să îmi comunice neapărat!

Desigur, am putea face un calcul şi mai exigent. Spre exemplu, am putea reduce cifra de 10.000 de posibile civilizaţii extraterestre din Calea Lactee la doar una singură, a noastră. Chiar şi aşa, dacă n-ar exista decât o singură planetă cu viaţă, o singură civilizaţie pentru fiecare galaxie, şi tot am avea cel puţin o sută de miliarde de civilizaţii extraterestre în universul cunoscut, adică aproximativ 16 civilizaţii extraterestre pentru fiecare locuitor al planetei noastre!!! Este enorm dar în acelaşi timp cât se poate de plauzibil!

Şi credeţi că am epuizat toate posibilităţile? Ei bine, nu! Gândiţi-vă că tot ce am spus mai sus se referă la momentul prezent; la astăzi, 20 septembrie 2010... Să nu uităm însă de perioadele imense de timp în care îşi „trăiesc viaţa” galaxiile! Este vorba despre 5-10-15 miliarde de ani. Pe o astfel de întindere uriaşă a timpului, viaţa poate să apară şi să dispară în mii şi mii de locuri într-o galaxie. Se pot naşte civilizaţii... şi pot muri civilizaţii de mii şi mii de ori... Priviţi doar la civilizaţia noastră, pe care o evaluăm la câteva mii de ani, şi la cât de aproape suntem de autodistrugerea ei... 

Aşadar, dacă am lua în considerare şi ceea ce ar fi putut să se petreacă în ultimele 15 miliarde de ani, atunci toate calculele de mai sus ar trebui înmulţite, fără exagerare, cu zece mii sau poate chiar cu mai mult!...

Acestea sunt, spun eu, nişte calcule exigente. Ele par exagerate datorită faptului că Universul este enorm iar posibilităţile pe care le oferă sunt nelimitate. Cu siguranţă, viaţa inundă Cosmosul!...

ŞI NU AR FI ABSURDĂ O ASEMENEA RISIPĂ DE ENERGIE ŞI CREATIVITATE DACĂ NU AM EXISTA DECÂT NOI?!...

Articol similar: Ştiinţa Cimaticii şi misterioasele cercuri din lanuri
                                                                                                                                           
Articolul poate fi preluat cu citarea sursei şi link.


13 comentarii:

Anonim spunea...

o suta de triliarde

Anonim spunea...

Mmmm, tare interesant calculul tau..... si deloc exigent raportind aceasta la numarul de celule constiente in creirul si in corpul nostru care dupa cum se stie nu este decit copia micro a macro cosmosului...

Ce ma intriga e ca unii asa zisi oameni de (ne)stiinta fac vulgul sa cread ca in cosmos nu e decit praf si gaze !
Ce e foarte surprinzàtor e ca unii chiar cred ca suntem singuri , asa piedruti in spatiu si fructul hazardului !
Cu bine Daniele

Radu

http://prs76.vip-blog.com

Ioan Codrin spunea...

Dupa mine calculul este gresit pentru ca se refera doar la un univers 3D...si dupa ultimele cercetari s-a cam ajuns la 11 dimensiuni la care se adauga multiversul.....deci....sunt cu mult mai multe. Bine ar fi sa incercam sa intram in contact cu civilizatia intraterana si cu civilizatiile care exista deja pe Terra si pe care noi le ignoram.....ma gindesc inclusiv la contactul cu delfinii.
Senzatia ca am devenit mult prea mindri de noi si uitam ca vedem doar 10%, auzim doar 10% si avem potentialul creierului tot la 10% ca sa nu vorbesc da faptul ca inchipuim lumea soar in 3D....

Rocsalana spunea...

Tare !!!

Anonim spunea...

UNIVERSUL ESTE INFINIT IAR PAMANTUL ESTE SINGURA PLANETA DIN ACEST UNIVERS CARE GAZDUIESTE VIATA INTELIGENTA !! PUTETI ACCEPTA ASTA??
PLANETA PRIVILEGIATĂ
http://secretele--sistemului.blogspot.com/2011/10/universul-este-infinit-iar-pamantul.html

Paul Adrian spunea...

Interesant conţinutul blogului.

În ceea ce priveşte acest articol cu numărul civilizaţiilor posibile în Univers, calculul respectiv este cunoscut de mult şi se găseşte în multe cărţi cu refeire la Univers.

În altă ordine de idei, cele 2 cuvinte antirobot cerute sunt foarte greu lizibile

bogdan spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
bogdan spunea...

Nimeni nu poate confirma ca suntem sau nu singri in univers, in unives sunt milioane de galaxi precum calea lactee daca aici avem viata in alta galaxie de ce sa nu avem, si nu putem spune ca nu exista viata pana nu ajungem acolo si asta nu se va intampla prea curand deoarece sunt foarte departe noi vedem galaxiile find stele pe cer iar lumia unei galaxi strabate 38 de ani pt a fi vazuta de pe Tera deci si nou si lor near fi foarte greu sa stabatem aceeasta distata chear si prin teleportare pentru a te teleporta e nevoie sa trasformi un obiect in cazul nostru omul in atomi si din atomi in om sa spune ca asta ar fi posibil in circa 100 de ani si putem calatori cu viteaza lumini adica sa ne teleportam si tot nu am putea ajunge findca ne-ar trebui minim 38 de ani si nimeni nu poate garata ca trasformarea din atomi inapoi in om poate fi adausa in coditi normale dupa 38 de ani din cate stiu oameni de stiinta lucreaza la acest proect de a trasforma obiecte in atomi si de a le aduce la forma initiala dar sa fim rezervati sa trimitem astazi un om si sa asteptam 76 de ani pentru a afla daca exista si alta viata in univers nu cred ca va fi posibil nicodata nici pentru noi nici pentru celelate vietuitoare daca cacestea exista si cu siguranta ele exista sau mai exista ipoteza ca ei sa stiu de noi si sa nu ne dea importata de ce ar veni cineva sa vada ceva de care este foarte in urma de el ei ies din propia galaxie si noi dabia am ajuns pana la marte care este la 90 milioane km de pamat si ei sa vina de la 38 de ani lumina eu unu nu as fi interesat sa intalnesc niste fiinte mai slab dezvoltate decat mine acum asta e parerea mea.Si zvonurile cum ca am fi singuri nu sunt fondate sa ajunga in alta galazie sa vedem planetele macar dintr-o galaxie si daca nu exista viata acolo inseamna ca nu mai exista viata in univers dar nu cred ca acest lucru se va intampla prea curand nea luat mai bine de 1500 de ani de la venirea lui Iisus sa ajungem pe luna si noi vorbim de viata in univers.

Dumitru spunea...

Nu suntem singuri,in Universurile Creatiei lui Dumnezeu..Ne trebuieste credinta Advarata cat un bob de mustar,sa-l credem pe cuvant pe Domnul Iisus Hristos..Iisus Hristos este CREATORUL tuturor lucrurilor vazute si nevazute...Ioan 1,2-3..:,,EL era la inceput cu Dumnezeu.,,Toate lucrurile au fost facute prin EL,si nimic din ce a fost facut ,n-a fost facur fara EL. Despre pluraritatea lumilor scrie in Apoc 12,12..;,,De aceea bucurati-va CERURI..si VOI care LOCUITI in CERURI,,...Si in Coloseni 1,16..si sunt multe ale locuri in Scriptura unde scrie despre alte lumi..Cu o exceptie...In acele lumi..NU exista pacat..Ele nu traiesc in pacat...in calcare de LEGE..NOI ..planeta Pamant..am cazut in pacat prin inselare si amagire, si a trebut sa vina Iisus Hristos ca jertfa la Golgota sa ne rascumpere .si sa ne readuca la valorile LUI de la inceput..

Anonim spunea...

Calculul asta este o mare abureala a unui visator, nicidecum ceva bazat pe fapte concrete si cunoscute... si mie mi-ar place ideia ca mai exista in Univers viata inteligenta...insa deocamdata nu a fost gasita.
Si daca e sa tii cont de multitudinea de factori care au facut ca Pamantul sa poata fi locuit, cifra aia astronomica de posibile planete cu viata s-ar reduce enorm.

Anonim spunea...

Bogdane, 38 de ani lumina ca sa ajunga la noi lumina unei galaxii? E o mare aberatie ce spui, lumina unei galaxii ajunge la noi in f de distanta la care se afla fata de Pamant, sunt galaxii care sunt la mii, altele la miliarde de ani lumina distanta. Nici daca te-ai putea teleporta instantaneu nu poti verifica toate planetele daca au viata, sunt foarte multe.

Constantin spunea...

Nu cunosc, nu am citit ca vreun anume om de stiinta sa se fi pronuntat categoric ca NU ar exista fiinte inteligente in Univers. Un adevarat om de stiinta NU se pronunta decat pe baza de dovezi clare.

Imi amintesc perfect ca la scoala mi s-a spus ca exista probabilitatea existentei unei planete locuite de fiinte inteligente dar ca nu este obligatoriu sa fie aidoma noua (de exemplu sa respire oxigen).

Cat priveste calculul planetelor locuite...hmm!...sunt atatea ipoteze, atatea imponderabile ( privind existenta conditiilor de apartiei a vietii) incat este greu sa se poate face o estimare. Iar daca am lua in calcul probabilitatea sincronismului vietii pe mai multe planete ar trebui sa vorbim de trecut, prezent si ...viitor, ceea ce complica teribil un asemenea demers.

Scavitza spunea...

"Dacă cineva ştie cum se citeşte această cifră astronomică, să îmi comunice neapărat!"

Are mai multe moduri de exrimare:
100.000.000.000.000.000 =
= 100 de catralioane (ai asa milion, bilion = 1000 milioane, trilion 1000 bilioane, catralion = 1000 trilioane, bilion e acelasi lucru cu 1 miliard);
= "un numar de 100 peta planete" sau "avem un mumar de 0,1 exa planete" ar putea fi un alt mod de exprimare;
= avem un numar de 10^17 planete cu viata inteligenta posibil existente in universul cunoscut.

Reprezentarea vizual volumetrica a unui numar mare. Eee asta e destul de usor: sa plecam de exemplu de la asa zis-a piatra filosofala, simbolizata dintotdeauna prin CUBUL cu latura de 1m. E usor cand te gandesti la cifra 1000, te gandesti automat la un cum cu latura de 10m, care are 1000 de cuburi cu latura de 1m. Un milion de cuburi unitare formeaza un cum cu latura de 100m. Tot asa pana la cifra de 100 catralioane, care reprezinta o forma paralelipipedica cu o baza patrata de 1000 de km pe latura, si care are o inaltime de 100 km; se duce pana in ionosfera. Aceasta forma are volumul a 100 de catralioane de cuburi unitare.