marți, 12 aprilie 2011

Cea mai mare descoperire din istoria crestinismului ?

Un numar de 70 de carti din plumb, cu o vechime de aproximativ 2.000 de ani, au fost gasite intr-o pestera din Iordania. Expertii care le analizeaza spun ca documentele, unele dintre cele mai vechi scrieri crestine, ar putea fi o descoperire majora in istoria crestinismului, scrie presa internationala.

“Analizam o descoperire foarte importanta si semnificativa, poate cea mai importanta descoperire din istoria arheologiei,” a spus al-Ziad Saad, director la Departamentul iordanian de Antichitati. El a explicat la BBC ca s-ar putea ca textele sa fi fost facute de unii dintre primii crestini, in deceniile imediat urmatoare crucificarii lui Iisus.

David Elkington, seful unei echipe britanice de cercetatori a declarat: “Este uimitor ca avem aceste obiecte care ar fi putut fi atinse de primii sfinti ai Bisericii”, scrie Daily Express.


Fiecare dintre cele 70 de carti are intre 5 si 15 pagini, legate prin inele de plumb si au marimea unui card de credit.

Textele sunt scrise in ebraica veche. O prima analiza a metalului arata ca unele carti dateaza inca din primul secol dupa Hristos.

Daca cercetari ulterioare vor confirma autenticitatea acestora, scrierile ar reprezenta cea mai mare descoperire dupa Manuscrisele de la Marea Moarta gasite in 1947.

In jurul acestor scrieri au aparut deja dispute. Se pare ca au fost descoperite intr-o pestera din Iordania de un beduin iordanian. Acum, autoritatile iordaniene le revendica dupa ce au fost duse in Israel intre 2005 si 2007.

Brosurile sunt in prezent in mainile unui camionagiu beduin numit Hassan Saida, care locuieste in satul Shibli-Umm Al-Ghanam din Israel. El refuza sa le vanda, dar a acceptat sa trimita doua dintre ele in Anglia si Elvetia pentru analiza.

Daca cercetarile vor confirma autenticitatea acestora, scrierile ar reprezenta cea mai mare descoperire dupa Manuscrisele de la Marea Moarta gasite in 1947.

Un portret, posibil al lui Iisus Hristos, a fost gasit pe una din cele 70 de carti din plumb. Imaginea, care nu se distinge usor, infatiseaza un barbat cu parul lung, purtand o coroana de spini pe cap, scrie Daily Mail.

Istoricii incearca sa determine daca acesta este cu adevarat portretul lui Iisus Hristos. Daca banuielile lor se adeveresc, imaginea va fi primul portret al Mantuitorului.

Ei investigheaza daca imaginea a fost creata in timpul vietii lui Iisus de catre cei care l-au cunoscut. Istoricii cred ca manuscrisele descoperite in Iordania au fost create de catre urmasii lui Iisus la cateva decenii imediat dupa crucificare.

Cea mai convingatoare dovada a faptului ca manuscrisele sunt crestine este o pagina care pare sa arate o harta a orasului sfant Ierusalim.

Pe una dintre carti pare ca scrie “Mantuitorul lui Israel”, in ebraica veche.

Andrei Gaitanaru, cercetator in cadrul Centrului de Studii Medievale al Universitatii Bucuresti, a discutat online cu cititorii HotNews.ro despre impactul Manuscriselor de la Marea Moarta sau a Evangheliilor apocrife asupra traditiilor crestine.

Cercetator in cadrul Centrului de Studii Medievale al Universitatii Bucuresti si lector la Fundatia Calea Victoriei. A absolvit Facultatea de Filosofie, Universitatea Bucuresti, cu o lucrare de diploma intitulata ‘Dublul discurs apofatic’. A absolvit programul de masterat al Facultatii de Filosofie, Universitatea Bucuresti, cu o dizertatie intitulata ‘De-numirea numelor divine. Statutul numelor divine in cadrul Corpusului Areopagitic’. Este doctorand al programului de studii doctorale al Facultatii de Filosofie, Universitatea din Bucuresti, inscris cu o teza intitulata “Problema relatiei dintre rostire alegorica si discurs filosofic in teologia bizantina”.

Iata cateva dintre raspunsurile lui Andrei Gaitanaru:

* Daca vorbim despre manuscrisele recent descoperite, nu putem vorbi – aproape de loc – despre continutul acestuia. Se presupune ca ar apartine unei comunitati crestine din primele decenii ale crestinismului, cele care au fost, eventual, martorele Crucificarii lui Hristos. Presupozitia este justificata de identificarea unor simboluri crestine, precum Crucea si ceea ce pare a figura mormantul lui Hristos, asezat in afara Ierusalimului.

* Chiar daca aceste texte, precum primele descoperite la Marea Moarta, sunt autentice, fenomenul aparitiei lor nu poate afecta in vreun fel istoria crestinismului si nici dogma acestuia stabilita prin Canonul Apostolic, Sinoadele Ecumenice si traditia exegetica a tratatelor Sfintiilor Parinti ai Bisericii.

* Astfel de aparitii editoriale pot aduce informatii auxiliare relevante despre modul in care arata comunitatea crestina in primele secole si despre felul in care a fost conturata discursiv spriritualitatea crestina. Asa cum ati observat si dumneavoastra, abateri de la norma crestina erau prezente in cadrul primelor comunitati crestine. Epistolele Pauline vorbesc in mod evident si raspicat despre o comunitate crestina aflata in curs de formare si care, adesea, se abatea de la ceea ce aprea ca norma a crestinsmului. Crestinismul este – alaturi de celelalte doua monoteisme abrahamice – o religie normativa. Sa nu uitam ca, inainte de schisma din 1054, Crestinismul era Ortodox, cu alte cuvine fiind articulat in jurul unei drepte credinte si a unei drepte practici.

* Se poresupune ca aceste placute nu ar fi jucat vreun rol liturgic, data fiind dimensiunea lor extrem de redusa si dificultatea, aferenta, de a fi citite intr-un astfel de context. Se presupune ca ar fi fost destinate pentru o consultare privata.

* Manuscrisele recente nu au apucat sa fie nici macar deschise in totalitate. Asa cum se stie, deja, unele dintre ele sunt sigilate in chingi de plumb. In acest moment nu putem vorbi nici macar despre o traducere unei parti mai mari din acestea. 

Sursa: adanima

Un comentariu:

Anonim spunea...

”David Elkington, unul dintre cei mai apreciati cercetatori britanici, a specificat ca 'aceste manuscrise puteau fi in posesia sfintilor din perioada primara a Bisericii'. De asemenea, Elkington este convins ca manuscrisele au o origine crestina indiscutabila, de vreme ce mai multe ilustratii pastrate in acestea Il reprezinta pe Hristos in diferite ipostaze. Philip Davies, profesor emerit de Vechiul Testament la Universitatea din Sheffield, a declarat ca imaginea cea mai clara de acest fel este cea care reprezinta Mormantul lui Hristos in apropierea orasului Ierusalim. 'In imaginea respectiva descoperim o cruce, aflata deasupra a ceea ce noi consideram a fi drept Sfantul Mormant.' Aceasta cruce apare in afara zidurilor orasului Ierusalim reprezentat in imagine, facand astfel trimitere la Rastignirea Domnului. Margaret Barker, o cunoscuta cercetatoare pe disciplina Noului Testament, a afirmat ca exista si un alt motiv pentru considerarea scrierilor ca fiind crestine. 'Cunoastem faptul ca, in doua randuri, grupuri de crestini au plecat din Ierusalim din cauza turbulentelor din primul secol. Ei au trecut raul Iordan si au fugit spre est, foarte aproape de locul unde aceste manuscrise au fost descoperite. Un alt element esential in favoarea considerarii manuscriselor drept crestine este faptul ca au forma unor carti, si nu a unor pergamente. Crestinii preferau aceasta forma pentru pastrarea propriilor scrieri.' Daca documentele vor fi considerate drept autentice si datarea lor va fi pastrata, atunci este posibil sa obtinem informatii despre o perioada considerata drept incerta in istoria crestina. Aceasta perioada s-a desfasurat intre Rastignirea Domnului si aparitia primelor epistole pauline.”

http://www.noutati-ortodoxe.ro/manuscrise-crestine-din-primul-secol-descoperite-in-iordania_l12919_p0.html