luni, 24 septembrie 2012

Basarabia e România şi România e Basarabia

Nu voi prezenta aici evenimentele istorice care au condus la actuala stare de fapt, anume ruperea poporului roman in doua tari politic si administrativ distincte. Nu voi face aici nici apologia acelei maini de politisti moldoveni ce au luptat fara tehnica militara, fara hrana si poate fara speranta, in 1992, impotriva separatistilor de la Tiraspol si nu voi vorbi nici despre actiunile celor ce au dorit si doresc inca mentinerea acestei stari de fapt. Voi vorbi despre un singur lucru, anume FIREASCA UNIRE!
un articol de Valentin Roman


In ciuda oricaror incercari, vechi sau noi, ale unora ce doreau inocularea ideii ca cei din Romania si cei din Republia Moldova ar fi doua popoare diferite, cu limbi diferite, constiinta celor ce vietuiesc pe ambele maluri ale Prutului a pastrat dintotdeauna amintirea vie a unei origini comune, a unei mosteniri pe care nimeni nu o poate sterge si nimeni, orice argumente fizice sau istorice ar folosi, nu o poate contesta pertinent.
Am fost mereu in calea celor “mari”, la rascruce de vanturi si inclusi in lista intereselor altora. Si, cu toate astea, am supravietuit, intr-un mod incapatanat, agatandu-ne de pamantul pe care pasim, de amintirea lui Burebista, Decebal, Mihai, Vlad, Stefan sau Cuza. Am supravietuit intr-un mod poate pentru unii deranjant, pentru altii intr-unul paradoxal, date fiind conditiile vitrege in care stramosii nostri au reusit sa mentina, in ciuda granitelor fizice, limba, religia si cultura acestui popor.
Oricat am incerca sa cautam explicatia acesti supravietuiri milenare, rupti in tari si sub stapaniri diferite, nu vom reusi s-o gasim. Probabil explicatia zace undeva, latent, in sangele nostru si in sufletele noastre, poate asta ne este marea zestre lasata de cei ce ne sunt stramosi: IDENTITATEA! Valuri peste valuri, de la persi si romani pana la unguri, turci si rusi au incercat sa ne ia pamantul si sa-i faca disparuti pe cei ce traiau pe el de generatii intregi. Dar ei nu s-au lasat “disparuti”, au continuat sa traiasca pe pamantul mosilor lor, purtandu-si legendele, doinele, cantecele, bucuriile si tristetile de la o generatie la alta, pana in zilele noastre.
Basarabia e Romania si Romania e Basarabia! Si cu asta basta! Loc de neclaritati nu-i! Tinerii incep sa se miste, valorile vechi incep sa renasca. E o datorie fata de cei ce au aparat acest pamant, fata de cei ale caror oseminte au ingrosat glia asta atat de dorita de venetici fara de tara, fara de istorie, fara de mosteniri.Or fi vorbe mari…Poate, dar fara vorbe mari nu se nasc fapte mari si vom continua sa existam intr-o stare letargica, purtand pe ochi valul nepasarii. Poate Unirea nu va fi azi, poate nu va fi nici maine, insa EA TREBUIE SA FIE!
Suntem acelasi neam cu cei de peste Prut, avem aceleasi origini dacice, pierdute in vremuri imemoriale. Caci despre noi nimeni nu zice c-am fi venit de undeva, ci ca aici ne-au gasit toti cei pentru care istoria a inceput cu mult dupa noi. Aici am fost, dar pentru ca aici sa mai fim trebuie sa actionam. Chipul bunicii din Ialomita, Buzau, Brasov, Dolj sau Alba seamana izbitor de bine cu cel al bunicii din Chisinau, Dubasari, Cahul, Soroca sau Orhei, iar palmele bunicului din Giurgiu sau Sibiu sunt la fel de brazdate de manerul plugului precum ale celui din Anenii Noi sau Ungheni.
Avem un Ion de o parte a Prutului, avem unul si de cealalta parte, asa cum avem o Marie, un Gheorghe, o Ana sau un Vasile. Suntem toti ai fiecaruia si fiecare al celorlalti.
In zilele noastre, nationalismul a inceput sa fie confundat cu extremisul. Evident, ideea este inoculata de anume grupuri ce doresc ca popoarele sa-si piarda identitatea nationala, supunandu-se unor scopuri ce servesc doar unora. NATIONALISMUL NU E RAU, trebuie sa intelegem cu totii asta! Bunicul meu nu a fost extremist, fiind nationalist, atunci cand a luptat din muntii Tatra pana la Cotul Donului. Cine ii numeste pe nationalisti extremisti isi bate joc de sutele de mii de inaintasi morti pentru neatarnarea acestui neam, de la cei cazuti la Sarmizegetusa, pana la cei cazuti la Marasesti.
Daca traim in tacere, ce finalitate vor avea lucrurile? Niciuna. Vom lasa mostenire o tara ciuntita care, pe fondul aceleiasi taceri, ar putea fi ciuntita si mai mult pe viitor…Nu indemnam pe nimeni la violenta, dar prin solidaritate, prin actiuni comune, prin voci ce glasuiesc in comun, ne putem face auziti. Si, mai devreme sau mai tarziu, glasul comun nu va mai putea fi ignorat.
E firesc sa fim uniti. In definitiv, dincolo de divergentele individuale, cele cotidiene, roman contra roman, scopul nostru ar trebui sa fie unul comun, anume sa lasam mostenire celor ce vor veni macar atat cat am primit noi, la randul nostru. Fiecare dintre noi, in grupul sau de prieteni, in familie, pe internet, la o iesire la iarba verde, intr-o vacanta, poate duce mai departe vorba, anume ca CEVA SE INTAMPLA, ca tinerii se solidarizeaza, comunica, doresc, afirma, vor, cer, intreaba, sunt in strada, striga, doresc, acuza. Tara asta e si a noastra, nu doar a UNORA. Pentru a arata asta, trebuie sa actionam impreuna, caci UNIREA FACE PUTEREA!

Scrisoare catre Tara Mea
Va supun atentiei, mai jos, urarea mea adresata tarii noastre la 1 decembrie 2011, pentru ca acest pamant ar trebui sarbatorit in fiecare zi:
La multi ani, Romanie! As vrea sa-ti spun ca eu nu te cert pentru ca nu-mi oferi ce imi doresc, pentru ca sunt constient ca nici eu nu ti-am oferit poate tot ce asteptai de la mine. As vrea sa-ti mai spun ca ma mandresc cu tine oriunde as merge, chiar daca semenii mei, cei mai multi sau doar unii dintre ei, arunca pe tine vina esecului lor de a nu fi in stare sa faca din numele “roman” unul iubit, respectat si apreciat in lume.
As vrea sa-ti mai spun ca oriunde viata imi poarta pasii, imi lipsesc bunicii mei, parintii, sora, muntii tai, apele si padurile tale, satele si orasele si tot ceea ce tu mi-ai daruit la nastere atat mie cat si semenilor mei, atatea si atatea lucruri de care uitam in visul nostru catre o viata in “Vest”.
Stiu si mi-e rusine ca nu am puterea necesara sa  fac din bogatiile tale belsug pentru toti romanii, stiu si mi-e rusine ca nu le pot deschide ochii celorlalti pentru a vedea cu cate lucruri frumoase ne-ai binecuvantat. Romanie, stau plecat in fata ta si recunosc ca nu m-am ridicat la intaltimea asteptarilor tale si stiu ca multi frati de-ai mei gandesc la fel acum, de ziua ta. Tu ne-ai dat cer si pamant, iar noi ne cautam norocul pe meleaguri straine, slujind amarnic bunastarea altora, tu ne-ai dat sare si grau sa facem paine din el, iar noi batem la usile Europei pentru o bucata de paine, tu ne-ai dat aur, iar noi suntem datornici si slugi la straini.
Nu e vina ta, Romanie, tu ai facut ce-ai putut pentru noi, iar noi mai nimic pentru tine. Trebuie sa-ti destainui ca ma simt rusinat de faptul ca fac parte din acelasi popor cu Stefan cel Mare, Vlad Tepes, Deecebal, Burebista sau Cuza, ma simt rusinat pentru ca eu, vrand-nevrand, sunt dintr-o generatie care pur si simplu nu te vrea, te-am alungat din vietile noastre si eu unul nu inteleg de ce. Esti frumoasa, Romanie, dar pare c-ai imbatranit, sub povara tristetii ca fii tai te uita pe zi ce trece tot mai mult. Tu ramai in urma fiilor si fiicelor plecati pe meleaguri straine si ii plangi, pentru ca-i iubesti, pentru ca i-ai plamadit din pamantul tau stropit cu sangele stramosilor si ars de focurile cotropitorilor. I-ai fi vrut langa tine pe toti cei plecati, ca bratele tale ii pot cuprinde pe toti, insa ei nu vor sa mai vina.
Tu continui sa-ti canti legendele, Romanie, povestile si eroii, desi tot mai putini le mai aud, tu continui sa soptesti prin susur de izvoare ca suntem neam vechi si nobil, insa cei de azi nu-ti mai inteleg vorba. Tu continui sa-ti inveti poporul limba mosilor lor, insa cei tineri nu mai au urechi s-o asculte.
Si vor veni ani multi si va trece vreme multa peste tine, Romania si poate, intr-o zi, vei renaste si iti vei deschide aripile obosite pentru a te ridica tot mai sus. Eu iti doresc sa ne iubesti la fel de mult in continuare, desi noi te uitam mai mereu, iti doresc sa ne inveti ca bunatatea ta nu are seaman in lume, iar noi sa intelegem.”
La multi ani, România mea! La multi ani, Basarabie!

8 comentarii:

Anonim spunea...


Da, Unire; Unirea romanilor a fost lasata in sertar; daca am scoate iar Unirea din sertar, vor canta rusii in Basarabia si americanii in rest.... si nu stiu daca vor ajunge la vreo intelegere in Romania "Imbasarabita"....

Anonim spunea...

Decizie istorică: După 20 de ani, Capitala Daciei este în patrimoniul judeţului

http://www.servuspress.ro/servus/2012/09/decizie-istorica-dupa-20-de-ani-capitala-daciei-este-in-patrimoniul-judetului/

Daniel Roxin spunea...

Multumesc pentru link!

Cristina spunea...

SIGUR imi voi pune pe cineva in cap, insa am stat cu 4 colege din republica si sincer va spun ca degeaba va straduiti voi cu unirea...ei se descurca asa cum sunt, au deja ideile lor, nu au nevoie de noi decat din punct de vedere economic. Dar ne vor da cu piciorul cat de repede vor putea. Mi-au spus-o chiar ele ca statul roman este prost ca le da tratamente speciale ca studenti dar ca lor le convine si ca le-ar placea sa stea la noi pentru ca sunt mai destepti si oricum se descurca in orice conditii, ale noastre fiind mai bune. Cunosc si oameni de acolo draguti, dar nu apuci sa-i cunosti cu adevarat decat atunci cand locuiesti cu ei.

Daniel Roxin spunea...

Cristina, nu poti judeca milioane de oameni prin prisma a cativa. Pentru ca, daca ar fi asa, atunci tot ce se spune despre Romania peste hotare, prin prisma unora care ne fac de ras, ar trebui sa consideram ca este adevarat...

ile spunea...

In Franta nu ar putea un om sa spuna minciuni nenumarate fara sa fie cumva sanctionat de opinia publica si de cei apropiati,in Romania se poate.Deci poporul poate fi manipulat i se schimba firea si naravurile, mentalitatea colectiva poate fi pervertita, indiferent ca exista citiva oameni cu mintea lipmede si de valoare in rindul maselor.In Basarabia e si mai rau,au fost astfel manipulati sa nu aiba incredere in nimeni, cu atit mai mult in romani, deoarece Romania i-a lasat pe mina rusilor, fara sa-i pese prea mult.Cita ura zace impotriva rusilor in tarisoara aceea putini isi pot inchipui, insa asta nu inseamna nimic. Nu vor sa stea sub aripa jumulita si inselatoare a Romaniei, nu-i vor nici pe americani.Ceea ce spunea Cristina este adevarat,de aceea vin basarabeni care fac in tara asta lucruri pe care poate acasa nu le-ar face . Si vorbesc despre studenti,iar medicii basarabeni ramasi in Romania,am intilnit zic eu destui cit sa-mi fac o parere, putini sint cinstiti sa te poti baza pe cuvintul spus. Ei intre ei se mint si se inseala,tot pentru ca nu au incredere in nimeni,nici siguranta pe ei insisi. De exemplu in facultate colegii arabi minteau profesorii ne minteau pe noi,dar intre ei nu, pentru ca toti ai lor l-ar fi pedepsit pe mincinos. Fratii basarabeni,cum ziceam,nu le place sa se tina de cuvint,au ramas cu eschivele si trauma care de fapt in tara lor continua, si acum au parte de nedreptati din partea rusilor ramasi in administratie, in pozitii importante. Tocmai ca sint uniti impotriva celorlati se apara unul pe celalalt in fata romanilor,dar ei intre ei isi fac figuri urite fara sa le pese ca ii vedem.'Cine-ti scoase ochiul.Frate=meu.Atunci de aceea ti l-a scos asa adinc.'(asa sint basarabenii unul cu celalat cind nu trebuie sa se apere de gidilaturile romanilor si poate asa or fi si romanii pe unde ajung).Deci Romania nu are cum sa faca un rau mai mare Basarabiei fata de cel pe care si-l face singura, lucru valabil si pentru Noi ca doar sintem apropiati.

BASARAB DACIA spunea...

INEVITABIL SA PRODUS ODATA CU DACIA/DACI UNIREA CU DACII BASARABENI=SINGELE COMUN APA NU SE FACE/CHEMAREA LUI A INVINS TOTUL. DUMNEZEULE /ZALLMOLXIS BINECUVINTEAZA imparatia ta DACIA.AMIN.ALUNGA SI DISTUGE DUSMANII TAII =VOINTA TA CEREASCA.SLAVA TIE .AMIN.

Igor spunea...

Buna sunt Moldovean sau cum se mai spune BASARABEAN.Sunt de acord cu unirea poporului Romin,dar cred ca ar trebui sa intoarcem ma intii vechele hotare a Moldovei ce au fost rupte de imperiul Rus si unite pentru Ucraina si ude locuesc de acum mai multi Ucraineni si numai cite 2% de Moldoveni.Parerea mea e ca pina nu unim vechele hotare nu avem ce vorbi despre unirea totala a poporului Romin,el nu va fi intregimea neamului.Haideti sa punem intrebarea cu sa intoarcem Reniu Chiliea Cetatea Alba Cernautii Hotinul tinutul Hertei apoi si Balta?????????????