După ce președintele Klaus Iohannis a promulgat recent legea 217/2015, sau legea anti-legionară – așa cum a fost denumită de opinia publică, discuția legată de denumirea unei străzi din Timișoara care să poarte numele filozofului Petre Țuțea a revenit în actualitate. Prezenta lege adoptată ,,interzice acordarea numelor persoanelor vinovate de săvârşirea unor infracţiuni de genocid, contra umanităţii şi de crime de război unor străzi, bulevarde, scuaruri, pieţe, parcuri sau altor locuri publice”(art. 13, alin. 1).
Într-o intervenție la Realitatea TV,
Alexandru Florian, directorul Institutului ,,Elie Wiesel”, ne dezvăluie
în premieră (contrar legii a cărei ,,consultanță” a oferit-o) că nici
persoanele care nu au fost condamnate în sensul art.13 alin 1, dar care
au fost membri sau simpatizanți ai Mișcării Legionare și care au
promovat ideile și doctrina acesteia, nu ar trebui să figureze pe numele
unor spații publice. Întrebat de jurnalista Oana Stănciulescu de ce fel
de crime se face vinovat Petre Țuțea, în condițiile în care domnul
Florian a cerut Primăriei din Timișoara să renunțe la denumirea străzii
care trebuia să poarte numele filozofului, șeful institului a răspuns că
nu trebuie să fi făcut ceva, și că fost suficient că a susținut prin
idei Mișcarea Legionară: ,,Nu se poate da numele unele străzi cu Petre
Țuțea pentru că asta înseamnă cultul acelei persoane (…) iar el este
unul dintre autorii morali ai crimelor legionare”. În dezbaterea de
vineri seară, organizată tot la Jocuri de Putere de la Realitatea TV,
rabinul șef de la institut a simțit nevoia să aducă lămuriri
suplimentare: ,,Având în vedere orientarea politică pe care a avut-o
Petre Țuțea, atâta timp cât a fost o persoană activă și pe spațiul
public, având în vedere că a fost și funcționar în perioada Statului
Național Legionar, și mai departe, cu o funcție de conducere – director
într-un minister, având în vedere ideile și ceea ce a scris în presa
legionară, noi am considerat că nu poate să poarte numele unei străzi
pentru că orice persoană care își regăsește numele pe o stradă înseamnă
că reprezintă un model (…), că a făcut ceva bun pentru societatea și
țara respectivă și că a meritat această onoare”.
Generalul criminal Vasile Milea și artizanul comunizării bolșevice Lucrețiu Pătrășcanu, pe demumirea de străzi, piețe și bulevarde
Înainte de a demonta aceste inepții și
considerații sterile, pe principiul enunțat de d-l Florian, pe viitor,
nu trebuie să mai acordăm titulatura unor străzi, bulevarde sau
instituții publice cu numele unor personalități remarcabile ale culturii
române, precum Mircea Eliade, Emil Cioran, Nae Ionescu, Constantin
Noica, pentru că, nu-i așa, au făcut parte din Mișcarea Legionară sau au
simpatizat-o și, în consecință, trebuie eliminați din memoria
colectivă. În schimb numele unor persoane precum generalul Vasile Milea,
din al cărui ordinul au fost omorâte zeci sau sute de oameni la
Revoluție, stau bine-mersi pe plăcile unor bulevarde, străzi și stații
de RATB din București. Inutil ar fi să mai adăugăm că în anii ‘60 Vasile
Milea împreună cu Nicolae Ceașescu reprimau cu tancurile țăranii din
Argeș care își apărau pământul din calea procesului de colectivizare. În
schimb, ca recompensă pentru atrocitățile comise, în Municipiului
Pitești piața centrală se numește Piața Vasile Milea.
Cum la fel putem aduce în discuție și
cazul comunistului Lucrețiu Pătrășcanu, unul dintre artizanii
comunizării României în anii ‘40. Sub conducerea sa la Ministerul
Justiției, și în urma ordinele sale au fost epurați din administrații și
aruncați în temnițe mii de români, pe motiv că nu ,,aveau origine
sănătoasă”. Împreună cu Ana Pauker și Gheorghiu-Dej, Pătrășcanu a fost
unul dintre cei care au mutilat sufletește societatea din acei ani de
după război, iar astăzi îl privim cu nostalgie ca o victimă în
competiția stalinistă de la vârful puterii. Oare de ce pentru aceste
personaje Institutul ,,Elie Wiesel” nu se sesizează, mai ales că îi
vedem erijându-se în mari apărători ai democrației și ai salvării
regimului democrat? Răspunsul nu este greu de intuit dacă ne gândim că
în legea anti-extremism, promovată chiar de fiul ideologului marxist
Radu Florian, nu se pomenește un cuvânt despre condamnarea
totalitarismului comunist. Cum să-i condamnăm pe călăii comunismul când
tatăl directorului ,,Elie Wiesel” a stâlcit multe conștiințe înainte de
1989 prin cursurile și cărțile pe care le-a scris despre socialismul
științific și despre teoria marxist-leninistă a revoluției socialiste?
În fine, revenim la răspunsul dat de
Alexandrul Florian care afirma nici mai mult, nici mai puțin că Petre
Țuțea nu merită numele unei străzi pentru că a scris articole în presa
legionară, a fost funcționar în guvernarea legionară și nu ar fi făcut
,,ceva bun pentru țară” ca să merite această onoare. În privința celor
scrise de Petre Țuțea în anii interbelici trebuie să menționăm că spre
sfârșitul anilor ’20, când era student la Cluj, a militat pentru
doctrina și politica Partidului Național Țărănesc, condus de Iuliu Maniu
și Ion Mihalache. Faptul că a alunecat spre stânga, iar apoi spre
extrema stângă (nu a fost niciodată comunist sau ilegalist) s-a datorat
în mare măsură resentimentului său de copil de țăran necăjit, chinuit de
greaua muncă a ogorului celui mai sărac.
Militantismul său pentru clasele
defavorizate, pentru lipsa de echitate față de dezideratele țărănești și
muncitorești oglindeau cumva profunzimea zbuciumului său din interior.
Ideea de dreptate socială l-a influențat în cugetarea de stânga și
într-o alunecare spre ispitele extremei stângi. În primul său articol
din revista de doctrină marxistă ,,Stânga” se pot observa căutările și
efervescențele sale din tinerețe: ,,Iar la întrebarea care se pune
insistent generației noastre: spre dreapta sau spre stânga ? Răspundem
categoric: spre stânga. Pentru că acolo se îndreaptă nevoile flămânzilor
care au ajuns să înțeleagă că mizeria nu este veșnică, iar șomajul are
origini ușor de recunoscut și nu voința unui Dumnezeu capricios în
grădina căruia zburdă simbolic leii alături de măgari”.
„Am fost în tinereţe de stânga din
generozitate. Pentru că, vorba-ceea: dacă până la 30 de ani nu eşti de
stânga, n-ai inimă, dar dacă după 30 de ani mai eşti de stînga şi nu
eşti conservator, eşti cretin.”
Colaborarea sa la revista ,,Stânga” din
1931-1933 a fost considerată chiar de către el ca ,,o aflare în treabă”,
chiar dacă expresia articolelor sale erau o formă de protest față de
sărăcia și inechitatea socială. ,,N-am putut suporta mizeria umană.
Poziția mea la stânga a avut numai un caracter pamfletar, nu și
teoretic. Mi-a plăcut ce mi-a zis Cioran, la cafenea, când eram
neliniștit. Zic: ce facem, măi Emile, cu nefericiții lumii? Zice: să nu
confiscăm atributele lui Dumnezeu; să-i lăsăm în grija lui”. De
altminteri, încă din anii ’30, Țuțea și-a dat seama că ideologia
marxistă nu reprezintă un progres pentru societate și că va da faliment
la un moment dat, întrucât, prin naționalizarea și confiscarea bunurilor
de către stat, inițiativa privată va fi suprimată, iar competivitatea,
dezvoltarea și prosperitatea nu vor mai exista. ,,Comunismul – eticheta
definitiv Țuțea – e cea mai mare aflare în treabă din istoria omenirii”.
La senectute Petre Țuțea avea chiar unele mustrări pentru poziția sa din tinerețe, afirmând că ,,mult am mai mâncat rahat”. ,,Comunismul de pildă: premisa lui majoră e egalitatea reală, absolută, a oamenilor. În nici unul din regnurile cunoscute nu există egalitate – nici în regnul mineral, că aurul nu e egal cu cărbunele, nici în regnul vegetal, că plantele nu sunt egale, și nici în regnul animal, că pisica nu e egală cu leul, cel puțin ca forță. Și nici în specia om nu funcționează, cu atât mai mult, principiul egalitatii. E damnat esențial comunismul prin premisa lui majoră: egalitatea reală a oamenilor, care este o utopie”. Prin urmare Țuțea se întreba retoric: ,,Cum să fii partizanul unei erori incurabile, ireversibile?”
La senectute Petre Țuțea avea chiar unele mustrări pentru poziția sa din tinerețe, afirmând că ,,mult am mai mâncat rahat”. ,,Comunismul de pildă: premisa lui majoră e egalitatea reală, absolută, a oamenilor. În nici unul din regnurile cunoscute nu există egalitate – nici în regnul mineral, că aurul nu e egal cu cărbunele, nici în regnul vegetal, că plantele nu sunt egale, și nici în regnul animal, că pisica nu e egală cu leul, cel puțin ca forță. Și nici în specia om nu funcționează, cu atât mai mult, principiul egalitatii. E damnat esențial comunismul prin premisa lui majoră: egalitatea reală a oamenilor, care este o utopie”. Prin urmare Țuțea se întreba retoric: ,,Cum să fii partizanul unei erori incurabile, ireversibile?”
Petre Pandrea: ,,Țuțea era cvasi-logodit cu o evreică”
Un alt motiv care i se mai impută de supraveghetorii antisemitismului de la Institutul ,,Elie Wiesel” este legat de articolele pe care le-a scris în ziarul legionar ,,Cuvântul”, condus de Nae Ionescu. Cine va consulta articolele sale din 1938-1940 va putea observa că sunt doar eseuri de economie politică publicate la rubrica cu titlul generic ,,Ieftenirea vieții”(,,Teorie și practică economică”, ,,Prețul”, ,,Specula”, ,,Costul vieții”, ,,Dirijare”, ,,Economie înapoiată”, ,,Decalajul”, ,,Bugetele familiale”, ,,Desființarea impozitului agricol”, ,,Regimul comerțului exterior” etc). În aceste articole economistul Țuțea face o analiză atentă a macroeconomiei, a venitului național, a gradului de ocupare a forței de muncă și a nivelului general al prețurilor. Într-adevăr, Țuțea a scris și despre Mișcarea Legionară, așa cum și colegii săi de generație Mircea Eliade și Emil Cioran au scris în presa interbelică legionară, visează împreună cu cei doi coloși intelectuali o Românie puternică, hiperindustrializată, care să iasă din paradigma unei țări înapoiate și subdezvoltate. Dar din cele publicate nu regăsim scris vreun articol sau vreun eseu în care Țuțea să incite la ură (cu atât mai puțin ură rasială), la crime sau să propage un curent antisemit. Cum bine frumos a și mărturisit: ,,nu am fost şi nu sunt antisemit, pentru că ar însemna să fiu anticreştin. Pentru că, să fim cinstiţi, Hristos nu e din Fălticeni”; ,,Evreii au geniu religios. Ei au creat două religii, iudaică şi creştină. Mai glorioase nu văd religii în lume… Sunt o rasă superioară, sunt părinţii religiei noastre. Pentru ei cultura înseamnă religie. Restul este artă şi ştiinţă. Cultura înseamnă la ei spirit şi numai ei au lăsat cultură pe unde au stat, evreii. Cultura Europei e iudaică şi civilizaţia e multiformă. Iudeo-germano-latino-slavă”.
S-a mai menționat că a fost funcționar
în cadrul Ministerului de Industrie și Comerț, ulterior devenit
Ministerul Economiei Naționale. Funcția sa de director în cadrul MEN nu a
primit-o ca urmare a înregimentării în Mișcarea Legionară, așa cum se
vrea subtil să se insinueze că ar fi părtaș la confiscările de bunuri
ale evreilor, ci a căpătat-o cu multe luni după sfârșitul guvernării
legionare, datorită contribuțiilor sale la dezvoltarea comerțului
exterior. ,,Eu nu m-aş fi ridicat la rang de director, – mărturisea
Țuțea – fără să am cap teoretic, căci un director de minister conduce un
fragment din substanţa naţională şi trebuie să aibă, deci, conştiinţă
teoretică. Simplul empirist nu poate îndeplini această funcţie de a
controla un sector al naţiunii!”
Din 1933 a fost numit șef de secție în
centrala departamentului ministerului, funcție pe care și-a reluat-o în
1935 când s-a întors de la agenția economică din Germania. Ulterior a
devenit unul dintre tehnocrații și economiștIi cei mai apreciați din
Ministerul Economiei Naționale, dovadă stând participările sale în
delegațiile diplomatice care au negociat diverse acorduri și tratate
comerciale cu Germania, Ungaria și Rusia Sovietică. Chiar ambasadorul
României la Moscova, Grigore Gafencu, participant și el în delegația
română care a semnat Tratatul de comerț și navigație cu Rusia Sovietică
aprecia despre activitatea și calitatea diplomatică a referentului Țuțea
că ,,este un funcționar superior și serios și un negociator economic de
rang internațional”. Cu alte cuvinte, unul dintre cei mai reputați
diplomați români îi recunoaște profesionalismul și pregătirea excelentă
pentru care România a beneficiat de clauze favorabile în negocierea cu
rușii.
Petre Țuțea: ,,Am fost în conducerea Ministerului Economiei Naţionale şi acum toată lumea a uitat ce am fost eu”
Pentru că tot se întrebau ,,domnii”
născuți din ,,tovarăși” ce a făcut bun Petre Țuțea pentru țara asta,
m-am gândit să public și câteva documente pe care le-am identificat în
arhivele Securității. La CNSAS există confiscate de Securitate 3 brevete
prin care regele Carol al II-lea și regele Mihai îl decorează pe
,,legionarul criminal” Petre Țuțea cu Ordinul ,,Coroana României în grad
de cavaler”(7 mai 1937), cu medalia ,,Meritul Comercial și Industrial
Clasa I” (9 mai 1940) și din nou cu Ordinul ,,Coroana României în gradul
de Ofițer” (9 mai 1943). Adversarul de moarte al legionarilor Carol al
II-lea decorează pe ,,autorul moral al crimelor” cu înalte distincții
pentru serviciile extraordinare aduse țării, într-un moment în care
legionarii erau epurați, arestați sau chiar uciși de regim!!! În timpul
dictaturii militare antonesciene, când legionarii erau execuați sumar,
închiși sau trimiși pe frontul de răsărit ca urmare a rebeliunii din
1941, regele Mihai îi oferă o nouă decorație în semn de apreciere și
respect. Își poate închipui cineva că aceste distincții au fost acordate
de florile mărului? NU! Ele au fost o recompensă și o recunoaștere a
patriotismului, profesionalismului și devotamentului lui Țuțea pentru
contribuția sa la dezvoltarea economiei naționale și a comerțului
exterior. Parafrazând pe jurnalista Oana Stănciulescu, putem să ne
întrebăm retoric astăzi: A făcut domnul Alexandrul Florian de la ,,Elie
Wiesel” mai multe pentru această țară decât Petre Țuțea?
Alexandru Florian: ,,Petre Țuțea, autor moral al crimelor legionare”
Argumentul că Petre Țuțea a fost autor
moral al crimelor legionare în care au căzut drept victime
prim-miniștrii precum I.G.Duca, Armand Călinescu sau Nicolae Iorga nu
ține nici măcar o secundă!!! În 1933 când I.G.Duca a fost ucis pe
peronul gării din Sinaia, Petre Țuțea era de stânga și probabil se afla
încă în Germania. Cu alte cuvinte traiectoria sa cu extrema dreaptă era
inexistentă. Înregimentarea sa efectivă a urmat de-abia în septembrie
1940 când s-au prăbușit granițele și a fost instaurat Statul Național
Legionar, iar motivele înregimentării sunt menționate chiar de el într-o
declarație: ,,Am intrat în Mișcarea Legionară pentru două motive: 1.
era Mișcarea care promitea să dea satisfacție idealurilor sociale ale
maselor populare; 2. îmi oferea posibilitatea negocierilor cu Uniunea
Sovietică pentru încheierea unor acorduri de colaborare cu puternicul
stat vecin, în momentul când România era aproape gâtuită de Germania
hitleristă”.
Când fostul prim-ministru Armand
Călinescu a fost ucis pe 21 septembrie 1939, Petre Țuțea nu era membru
al extremei drepte și nici nu există vreo referință scrisă care să
ateste că și-a exprimat vreun punct de vedere pe acest caz, iar când
Nicolae Iorga a fost asasinat pe 27 noiembrie 1940 Țuțea era deja în
Rusia. Între 25 noiembrie 1940-3 martie 1941, alături de alți demnitari
ai statului a fost trimis la Moscova pentru a participa la negocierile
pentru parafarea unor acorduri comerciale cu Rusia. ,,Mișcarea Legionară
nu mi-a încredințat altă misiune în afară de misiunea de la Moscova
care a durat mai mult decât a stat Mișcarea Legionară la putere”,
conchidea Țuțea în aceeași declarație. După întoarcerea în țară a fost
chiar anchetat pentru presupusa sa participare la rebeliunea legionară
din 21-23 ianuarie 1941 și internat pentru puțin timp la Târgu-Jiu. Deși
era o enormitate, pentru că nu se afla în țară în zilele rebeliunii,
nefiind găsit vinovat a fost rapid eliberat de autorități,
continuându-și activitatea profesională la minister în calitate de
director.
Detașarea de himerele trecutului
În timp, Țuțea a luat distanță față de
convingerile sale politice pe care le-a considerat vinovate pentru
declanșarea celui de Al Doilea Război Mondial. Despre extrema stângă și
extrema dreaptă Țuțea mărturisea retrospectiv că ,,cele două extreme nu
au vrut să discute niciodată nimic cu nimeni și s-au întredevorat
ambele, dovadă că au dispărut din spațiul european”. ,,Nu se poate spune
că Mişcarea Legionară n-a fost puternică! N-a avut rezultate pozitive
fiindcă extremismele sunt greu suportabile. Nici fascismul italian n-a
durat, nici naţional-socialismul german n-a durat şi erau similare cu
Mişcarea Legionară (…). Legionarismul era în înseşi ideile epocii, dar
legionarismul nu putea să iasă câștigător deoarece avea la bază o eroare
– naţionalismul absolut, care este impracticabil. De la excesul de
naţionalism li s-a tras sfârşitul legionarilor (…). Pentru că orice
extremă este socialmente insuportabilă. Este limpede, nu? Orice extremă
este lipsită de ideea fundamentală a oricărei societăţi bine organizate,
ideea de echilibru social. Extremele violează ideea de echilibru
social”.
Întrebat dacă se mai simte atașat de
ideile și atitudinile din tinerețea interbelică a răspuns: ,,Nu am cum
să fiu ataşat de o himeră. E trecutul meu. Trecut! Iar în ceea ce
priveşte opţiunea unui tânăr, e liber să aleagă între formele normale de
manifestare politică, dar nu între extreme. Nu ai cum să alegi între
extreme. Ori o respingi pe una şi o accepţi pe cealaltă, ori nu ai ce
discuta cu nici una dintre ele (…). Voi, generaţia de azi, din păcate nu
aveţi nici datele epocii şi, prin urmare, nu puteţi avea acces nici la
ritmul vremii. Doar afectiv, ceea ce e foarte periculos; din
afectivitate şi aderare necondiţionată se nasc fanatismele şi
extremele”.
Faptul că Petre Țuțea a fost membru al
Mișcării Legionare nu este un motiv pentru a ne dezice de el. Nu a fost
antisemit, nu a incitat la crime sau ură rasială, nu a fost condamnat și
nici nu a comis vreo atrocitate. Dimpotrivă, pentru serviciile aduse
țării a fost recompensat cu 13 ani de închisoare executați, cu
destituire din toate funcțiile deținute în minister, cu reținere abuzivă
fără condamnare timp de 5 ani, cu două înscenări juridice, cu judecată
profund nedreaptă, cu condamnări fără ezitare și fără probe, cu 10 ani
închisoare corecțională, cu 18 ani muncă silnică, cu torturi și bătăi
până la epuizare de către procurorii comuniști, cu înfometare și izolare
în temniță, cu hărțuire și supraveghere permanentă după eliberare de
Securitate.
Tonul reacțiilor a tot felul de indivizi
care vorbesc în necunoștință de cauză, care scot din context
suferințele și atrocitățile prin care a trecut în comunist, și ridică
piatra cu atâta ușurință pentru a lovi o personalitate culturală și un
om genial, mi se pare inacceptabil. Extremismul retoric al domnului
Alexandru Florian, care dorește cu orice preț mitralierea culturii
române, nu face decât să se poziționeze în corul amatorilor cu carențe
culturale, stăpâniți de resentimente, care cred că pot păcăli opinia
publică cu interpretarea istoriei ,,după ureche”. Probabil rădăcinile
noastre culturale și identitare, cum bine aprecia cineva în spațiul
public, îi deranjează pe vrednicii urmași ai cominterniștilor care se
chinuie să smulgă această identitate pentru a face din acest popor o
frunză-n vânt. Legea anti-legionară poate fi un precedent foarte
periculos pentru cultura română. Dacă astăzi se fac presiuni pentru
interzicerea denumirii unei străzi care să poarte numele lui Petre
Țuțea, cu siguranță, mâine va fi veni și rândul ștergerii din memorie a
lui Cioran, Noica, Eliade sau Nae Ionescu, doar pentru simplu fapt că nu
au fost ,,politically correct”.
Un articol de Mihai Floroiu
6 comentarii:
Ar trebui creat si un Institut care sa se ocupe cu genocidurile Romanilor Exterminati din afara actualelor granite ale Romanie.
Au fost asasinati strategic invatatori si preoti pentru ca romanii din afara granitelor sa fie usor deznationalizati.
Unii din exterminatorii romanilor sunt comemorati cu banii Romaniei!
Oare Institutul „Elie Wiesel” sprijina si pe cei care au participat la exterminarea Româniilor de Pretutindeni?
Agentia guvernamentala
http://www.dprp.gov.ro/
ar trebui sa verifice acest lucru si ar trebui sa-i comemoreze pe romanii din afara granitelor pentru lupta de as pastra identitatea.
Romanii din Ucraina sunt numai ei in prima linie de sacrificiu, o buna strategie de a-i extermina!
Trebuie sa salvam de la pieire romanii nostri din teritoriile ocupate de Ucraina !!!
Domnule draga sunt contrariata doar 2 romani constienti de pericol au manifestat impotriva sinagogei din Bucuresti .....la Milano n u sunt lasati deoarece se roaga de 5 ori si se aude la km dista ta si scade valoarea imobilrlor care sunt in zona e o religie care e prea tolerata e periculoasa atatea ha?????? Cum e posibil ei sunt intolerntti vizavi de toate religiile ....NOI TREBUIE LA ACEST PUNCT SA FACEM CATEDRALA NEAMULUI !NU?????
VERIFICATI DACA LUI ALBERT WAISS (CRIMINA DE RAZBOI MAGHIAR) I SE APLICA LEGEA. E VOIE SA I SE RIDICE STATUIE IN TRENSILVANIA DE CATRE UNGURI ? LUI SI ALTORA CA EL ?
Aveti perfecta drepate. Avem nevoie sa infiintam Institutul Roman pentru invesigarea genocidului Comunist in Romania si impotriva Romanilor. De fapt, A. Florian a si spus in dezbaterea de la Realitatea: " pai propuneti dvs. o lege ( sau asa ceva) in legatura cu crimele comuniste", cu alte cuvinte noi am facut legea care ne- a interesat pe noi....
aveti dreptate, dar parca nu se mai termina chestiile astea care-pe-care...
intr-o tara normala acest elie ar trebui judecat pentru incitare la violenta si ura interetnica
Trimiteți un comentariu