sâmbătă, 21 ianuarie 2012

ABC-ul bunei dispozitii

Un minut de ras inseamna aproape o ora de relaxare fizica

Descresterea duratei medii zilnice de ras constituie un serios semnal de alarma pentru starea de spirit "morocanoasa" care tinde sa puna stapanire pe majoritatea oamenilor din zilele noastre.

"Deprimarea" devine astfel un fel de rau al secolului, intretinut de interesele unor adevarate industrii medicamentoase, care fabrica din ce in ce mai multe antidepresive si somnifere. Pe plan mondial, costul socio-economic in prescriptii medicamentoase si in zile de munca pierdute este imens si creste continuu.

Astfel de constatari fac inca si mai necesara fondarea unei terapii prin ras, eficace si gratuita, care ar contribui foarte mult la schimbarea atitudinii ce face din cei mai multi oameni un fel de "automate" aflate in cautarea "pilulelor fericirii".

Geloterapia - remediul tristetii

Geloterapia (terapia prin ras) este deci o disciplina noua, care nu dispune inca de instrumente de masurare. Astfel, gelometrul (aparatul care masoara rasul) n-a fost inca inventat si nimeni nu a brevetat pana acum geloscopul (aparatul de observat rasul); stimulii gelogeni (care provoaca rasul) nu sunt cuantificati, iar psihologii n-au definit inca trasaturile si caracteristicile personalitatii gelofile (care iubeste rasul).

Geloterapia incepe prin aplicarea metodelor fizice; in fond, rasul este un reflex si stim cu totii ca medicina foloseste curent anumite tehnici reflexe de stimulare si activare a anumitor zone si functii ale organismului.

Cea mai cunoscuta metoda fizica de obtinere a rasului reflex este gadilatul. Acesta nu cere decat o participare redusa din partea subiectului, privind acordul sau care se manifesta sub forma dispozitiei catre joc. Aceasta tehnica este, de altfel, folosita in unele centre medicale. Bineinteles, gadilatul si prin urmare si rasul trebuie sa se limiteze la ceea ce poate fi suportat fara a fi dezagreabil si, ca urmare, nu se pune problema de a provoca o tortura prin ras.

Un singur minut de ras in hohote produce pana la 45 de minute de relaxare fizica completa, cu toate efectele benefice pe care aceasta le presupune. Doar 10 minute de ras prin gadilare, repartizate in decurs de o zi, sunt echivalente cu aproximativ o ora de cultura fizica. Gadilatul ramane totusi o modalitate relativ grosiera de a obtine rasul reflex, dar pe care nu trebuie sa ezitam sa o folosim daca este necesar.

Dispozitia ludica la adulti

Daca mijloacele fizice de a obtine rasul sunt relativ limitate, exista din fericire o infinita varietate de "gadiliri" psihice care pot fi utilizate in terapia prin ras. In mod esential, rasul presupune a fi intr-o dispozitie jucausa. Obiectivul principal al terapiei prin ras va fi deci de a restabili aceasta dispozitie ludica (starea de joc), aceasta aptitudine de a vedea partea buna a lucrurilor, aceasta viziune optimista asupra lumii, care este necesara pentru a "gusta" la modul veritabil o gluma buna.

Dispozitia de joc este cea a copilariei, a acelui copil vesel si inocent pe care cu totii il avem in noi si pe care trebuie sa-l regasim si sa-l facem mai mereu activ.

Cheia secreta a optimismului

Dintr-o alta perspectiva, a ne regasi si pastra dispozitia ludica presupune insusirea principiilor gandirii pozitive. La modul esential vorbind, gandirea pozitiva - pentru a relua un exemplu bine cunoscut - consta in a retine aspectul constructiv al lucrurilor: "o sticla pe jumatate goala este, de fapt, o sticla pe jumatate plina!"

Asadar, unele atitudini practice si realiste in fata vietii contribuie la diminuarea tensiunilor cotidiene: a nu ne impovara cu obligatii sociale, familiale sau profesionale, care sunt constrangatoare si neplacute; a ne pregati pentru schimbarile inevitabile pentru a ne putea adapta mai bine acestora; a evita situatiile care genereaza tensiuni etc.

Alege intre eustres si distres!

Regasirea dispozitiei de joc este un stil de viata, caci existenta noastra ar fi sumbra daca nimic n-ar putea sa ne impresioneze. Pe de alta parte, orice emotie constituie un factor de stres. "Stresul" face parte din viata, si a nu trai nici un fel de emotie inseamna practic a fi precum o fiinta moarta si insensibila, dar dincolo de un anumit punct, stresul este periculos pentru sanatate.

Oamenii trebuie sa invete sa controleze stresul, deoarece trebuie sa se faca diferenta foarte clara intre stresul daunator (distres), care epuizeaza si distruge, si stresul benefic (eustres), care este datator de energie si savoare a vietii.

Primul pas catre controlul stresului este sa intelegem ca pentru fiecare dintre noi viata este plina de incertitudini. Inainte de a ne face prea multe griji, trebuie sa invatam sa ne punem o intrebare simpla: "Oare o sa-mi mearga mai bine daca imi voi face griji?" Intr-adevar, faptul de a ne ingrijora excesiv creste riscurile in toate domeniile. Reducerea tensiunilor zilnice, imperativ pentru restaurarea dispozitiilor ludice, trece asadar prin adoptarea unei igiene de viata si prin modificarea comportamentelor si obiceiurilor nocive sau neadaptate.

Sfaturi pentru un ras sanatos

Iata cateva sfaturi practice pentru controlul factorilor de stres:

- adoptarea unei diete de natura sa consolideze rezistenta organismului: aport bogat de vitamine si saruri minerale (legume si fructe crude), paine integrala, orez complet, uleiuri vegetale (obtinute eventual prin presare la rece), diminuarea consumului de oua si de sare, precum si renuntarea la consumul de zahar rafinat, carne, cafea, alcool, tutun;

- rezervarea unor perioade de destindere (relaxare) in orarul zilnic; sa nu ne indarjim atunci cand ne lovim in mod repetat de un obstacol, ci mai bine sa trecem la altceva;

- sa nu cautam sa placem tuturor;

- sa acceptam criticile, dar si sa exprimam deschis ceea ce gandim, insa urmarind sa nu jignim pe nimeni;

- sa ne placa ceea ce facem, dar fara a ne risipi timpul si energia;

- sa mergem pe jos zilnic si sa practicam in mod perseverent exercitii fizice.

Un bun mijloc de a rade, simplu si economic, este sa vizionam un spectacol comic, un film comic sau sa cumparam o carte de umor. O seara petrecuta razand la un spectacol este cel putin certitudinea unei nopti bune de somn, pe cand a dormi la un spectacol serios, la care te plictisesti, nu va face decat sa accentueze insomnia noptii.

Personalitatea omului fericit

Pe de alta parte, se stie ca exista doua tipuri majore de personalitate: tipul A, caracterizat prin seriozitate, agresivitate, sensibilitate la stres, neliniste, activitate debordanta; si tipul B, la care simtul umorului permite reducerea supararii, anxietatii si agresivitatii.

Este sigur ca stresul favorizeaza si accelereaza imbatranirea, el fiind echivalentul unui fenomen de uzura rapida a organismului. Rasul este deci un mijloc eficace de a-ti domina tensiunile, de a gasi placere in munca pe care o faci, de a-ti echilibra activitatea in toate domeniile si, prin urmare, de a trai mai bine, mai frumos si mai mult decat cei care cunosc doar frustrari si constrangeri.


Sursa: armonianaturii



 Asculta Radio Vocea Sufletului! Muzica si emisiuni pentru sufletul tau
http://radiovoceasufletului.ro

2 comentarii:

Maria spunea...

O replica foarte draga mie suna in felul urmator: "dar nu uitati: rasul le-a fost daruit muritorilor in locul aripilor".
Asadar, sa ai un sfarsit de saptamana inaripat, Daniel! :)

Daniel Roxin spunea...

La fel si tu, Maria! :)