luni, 1 iulie 2013

Am fost pe Valea Regilor Traci, în Bulgaria

Valentin și cu mine, în fața tumulului unde este mormântul regelui Seuthes


Timp de 3 zile am explorat Valea Regilor Traci și vestigiile de la Svesthari, într-o primă etapă din filmările pentru documentarul „Pe urmele tracilor”. Am văzut și am aflat lucruri extraordinare! O parte dintre acestea vi le prezentăm în acest articol, mai multe veți vedea în toamnă, odată cu lansare filmului.




Valentin, Todor Anghel, primarul din Isperih, Ștefan Velceov și eu
Înainte de a intra în unele detalii ale acestei călătorii, îi mulțumim domnului general (rez.) Niculae Mircovici, deputat și secretar al Camerei Deputaților, Președinte al comunității bulgare din România, pentru tot suportul oferit acestei acțiuni. De asemenea, le mulțumim și domnilor Todor Anghel și Ștefan Velceov, cei doi reprezentanți ai comunității bulgare din România care ne-au însoțit la toate obiectivele din Bulgaria și ne-au ajutat în toate demersurile noastre...

Valea Regilor Traci


Comori tracice - Muzeul din Kazanlâk



Valea Regilor  Traci îşi merită cu prisosinţă numele. Zeci de morminte tumulare împânzesc câmpia de lângă orăşelul Kazanlâk, toate fiind creaţie a odrisilor, cel mai puternic neam tracic din perioada secolelor V-III î.Hr. de pe teritoriul Bulgariei de astăzi.

Armură tracică

Ele adăposteau comori nebănuite, după cum au relevat cercetările arheologice din ultimele decenii, artefacte care arată un grad ridicat de cultură şi civilizaţie în lumea tracă.

Muzeul din Kazanlâk - pregătiri de filmare
Multe dintre obiectele găsite în mormintele regilor şi prinţilor traci pot fi admirate astăzi în Muzeul de Istorie din Kazanlâk, un loc pe care l-am vizitat şi noi şi unde ne-a impresionat grija pe care vecinii noştri bulgari o manifestă faţă de tot ce înseamnă vestigii şi urme ale trecutului antic pe acele meleaguri.

Pictură murală din mormântul unui fiu al Regelui Seuthes
Dintre tumulii aflaţi în zona oraşului Kazanlâk, trei impresionează prin arhitectură, inventar arheologic şi picturile murale din interior: mormântul regelui odris Seuthes al III-lea, cel de la Ostrusha şi mormântul regal aflat în imediata vecinătate a oraşului. Toate au o vechime de aproximativ 2.400 de ani.

Valentin Roman în interiorul unui mormânt tracic
Tot în apropiere de Kazanlâk se găsesc ruinele capitalei odrisilor, oraşul Seuthpolis, aflate acum pe fundul unui lac de acumulare, amenajat în epoca modernă.

Pregătiri de filmare cu Silviu Crângureanu,  operatorul nostru, în prim plan
Dintre artefactele descoperite în mormintele amintite, putem enumera diadema de aur găsită în tumulul ridicat regelui Seuthes al III-lea, vase din aur sau ceramice, piese de harnaşament din aur (în aproape fiecare mormând din zonă fiind găsite şi rămăşiţele cailor sacrificaţi la moartea conducătorilor), arme (săbii, vârfuri de săgeţi, vârfuri de suliţe), dar şi elemente ce compuneau armurile (coifuri din bronz aurit, genunchiere şi pieptare).

Comoară tracică din aur și argint

Mormântul regelui geto-dac Dromihete
 
La Svesthari, la aproximativ 40 de kilometri de Razgrad, odihnesc unii dintre prinţii şi regii geţi care au stăpânit o vreme bună teritoriile de la nord şi de la sud de Dunăre. De departe, cel mai imporesionant mormânt este cel considerat a fi locul de înmormântare al marelui rege geto-dac Dromihete, bravul conducător care l-a învins în două rânduri pe Lisimah, un fost general al lui Alexandru Macedon, devenit ulterior rege al Macedoniei.

Mormântul lui Dromihete - vedere din exterior
Mormântul lui Dromihete, adevărată capodoperă a culturii getice, nu este cu nimic mai prejos de mormintele marilor personalităţi din lumea greco-romană, lucru ce atestă, încă o dată, că traco-geto-dacii nu erau nişte primitivi, aşa cum mulţi istorici încă îi prezintă.

Mormântul lui Dromihete - vedere din interior
Sculpturile de tip cariatide din interior, frescele decorative, precum şi obiectele care au fost depuse lângă sarcofagul regelui şi al soţiei sale arată măiestria constructorilor, sculpturilor, pictorilor şi meşteşugarilor traco-geto-daci, dar şi bogăţia şi puterea monarhului înhumat aici.

Eu, lângă ruinele orașului Daosdava - "Cetatea lupilor"
În zona mormântului lui Dromihete se găsește și orașul antic Daosdava - Cetatea lupilor - un important centru de putere politică, economică și militară pe vremea lui Dromihete...

Un articol de Daniel Roxin și Valentin Roman

P.S.  Peste două săptămâni veți putea urmări, pe Nașul Tv, o emisiune destinată regelui geto-dac Dromihete

Ascultă Radio Frecvența Sufletului! Muzică și emisiuni pentru sufletul tău.

18 comentarii:

Radu spunea...

Vreau doar sa-ti multumesc.

Vasile spunea...

Multam Daniel si spor in continuare..

Anonim spunea...

Bravo!




Anonim spunea...

Si eu vreau sa ati multumesc Daniel!
Abia stept sa vad mai multe!

Nina spunea...

Bravo!eu va urmaresc cu mare drag.

Rhoda spunea...

Ma Bucur :) alaturi de voi !Cu fiecare pas pe care-l faceti va apropiati mai mult de Adevar ... Oare nu asta Dorim cu Totii ? Mult Succes in continuare !

Daniel Roxin spunea...

Multumim tuturor!

eugen cincu spunea...

Aşteptăm cu interes emisiunea şi filmul din toamnă!

Vasile spunea...

Tot azi am aflat ca la Sarmizegetuza s-ar fi descoperit o matrita de bronz.....

Vasile spunea...

Si inca: monede dacice repatriate din USA de la un colectionar american..... sunt vreo 19 monede care sut un mister si pentru arheologi....

Spunsieu spunea...

Esti un om fericit sa poti face aceste lucruri extraordinare. Sper sa nu obosesti niciodata indiferent cate greutati iti vor iesi in cale.

Anonim spunea...

Foarte frumos lucru faceti.
Abia astept sa vad documetarul!
Numai bine!

cristi spunea...

Da, cam asa se transmite energie pozitiva acestor curajosi si pasionati deschizatori de drumuri. Ganditi.va la ei cu drag, cu simpatie, pentru a avea dreptul si accesul la identitatea noastra nationala! In numele gandurilor noastre, a emotiilor si sentimentelor care ne incearca de cate ori ne gandim la neamul nostru, la parintii si bunii nostrii, la pamantul nostru, la fratii nostri care si.au dat viata ca noi sa traim intr.o tara rotunda. Si mai ales nu.i lasati singuri!!!
Pentru asta, ROxin si Valentin si voua romani va multumesc si va doresc regasire lina.

Anonim spunea...

Daniel, pe langa faptul ca iti multumesc, imi permit sa iti fac o sugestie.Ea este binevenita persoanelor care cred despre ele insele/ei insisi ca nu au suficienti bani sa faca ce faci tu sau sa urmareasca aceleasi trasee ca tine.Te rog posteaza cu detalii felul in care ai strabatut acele trasee (exemplu, am luat trenul X din gara cutare care costa atat).Iti spun asta pentru ca oamenii nu stiu sa isi faca trasee.Iar in limba bulgara e mai greu sa se descurce.Am convingerea ca astfel ei vor vedea ca se pot face lucruri mari cu bani putini.Exemplu:pentru a merge in Bulgaria dinspre vestul tarii exista podul recent construit pe care pietonii si biciclistii pot traversa gratis (podul are 1, 70 km lungime).Feribotul din acest motiv a devenit mai ieftin cu 20%, inainte era 3 euro.Te pot ajuta cu linkuri directe unde isi pot gasi si trenuri si preturi.Stiu ca asa cum sunt eu mai sunt si altii; eu vreau sa stiu pe unde ai mers tu pentru ca un singur om creeaza un precedent apoi ceilalti...gandesc...calculeaza...asaza in balanta...apoi FAC LA FEL CA TINE!!!
Nu suntem papagali sau maimute, dar creierul zice OMUL ASTA ARE DREPTATE iar sufletul zice si el "SUNT SUFLET DIN SUFLETUL NEAMULUI MEU" (si sa dea Dumnezeu sa existe exclusiv bucurie ca sa i-o cantam)-citatul este din sublima poezie a lui George Cosbuc:
George Coşbuc
"Poetul"

Sunt suflet în sufletul neamului meu
Şi-i cânt bucuria şi-amarul -
În ranele tale durutul sunt eu,
Şi-otrava deodată cu tine o beu
Când soarta-ţi întinde paharul.
Şi-oricare-ar fi drumul pe care-o s-apuci,
Răbda-vom pironul aceleiaşi cruci
Unindu-ne steagul şi larul,
Şi-altarul speranţei oriunde-o să-l duci,
Acolo-mi voi duce altarul.

Sunt inimă-n inima neamului meu
Şi-i cânt şi iubirea, şi ura -
Tu focul, dar vântul ce-aprinde sunt eu,
Voinţa mi-e una, că-i una mereu
În toate-ale noastre măsura.
Izvor eşti şi ţinta a totul ce cânt -
Iar dacă vrodat-aş grăi vrun cuvânt
Cum nu-ţi glăsuieşte scriptura,
Ai fulgere-n cer, Tu cel mare şi sfânt,
Şi-nchide-mi cu fulgerul gura!

Ce-s unora lucruri a toate mai sus,
Par altora lucruri deşarte.
Dar ştie Acel ce compasul şi-a pus,
Pe marginea lumii-ntre viaţă şi-apus,
De-i alb ori e negru ce-mparte!
Iar tu mi-eşti în suflet, şi-n suflet ţi-s eu,
Şi secoli-nchid-ori deschidă cum vreu
Eterna ursitelor carte,
Din suflet eu fi-ţi-voi, tu, neamule-al meu,
De-a pururi, nerupta sa parte!


Anonim spunea...

Dumnezeu sa ne binecuvanteze pe toti!

prietena-japoneza spunea...

minunata calatorie in timpurile istoriei ...multumesc frumos pentru tot ce ai prezentat, eu nu am fost in Bulgaria...astept cu nerabdare filmul pe care l-ati realizat! mult succes in continuare, Daniel!

Anonim spunea...

Daniel, am aflat de foarte putin timp.La noi in tara se emite la orice gara din orice oras mare un bilet de calatorie numit "Balcan" , care costa 420 RON si cu care se poate calatori in Bulgaria timp de cinci zile, oricat de mult, cu trenul.Acest bilet este valabil timp de o luna iar pe el se mentioneaza de catre posesor zilele in care doreste sa calatoreasca in acest mod.Va urez calatorii placute tuturor si sa imi spuneti si mie/ noua cum a fost.Eu v-am dat informatia apoi dvs faceti si mai multe lucruri bune si frumoase.

Anonim spunea...

Daniel, tot eu am dat informatia cu biletul "Balcan".Stii ce m-ar bucura pe mine foarte mult?Sa vad cum, ca urmare a tot ce scriem noi toti, ce face fiecare apoi.Sau, cum scrii tu blog-ul si faci filme documentare si altele, sa spuna si ei, uite am facut cutare cutare si cutare lucru in orasul "X" ca actiune pozitiva.Ce zici?Asa, ca un feedback de grup cu scopul de a ne simti din ce in ce mai multi si mai uniti in ceea ce facem.